Valodu mācību joma. Latviešu valoda
2020-05-18
Sasniedzamie rezultāti Valodu jomā, beidzot 3., 6. un 9. klasi, un izmantojamās mācību grāmatas un mācību materiāli
Papildmateriāli latviešu valodas mācībām pamatskolā un vidusskolā
Beidzot 6. klasi
1. Mēs sazināmies, klausoties, lasot, runājot un rakstot,
lai uzzinātu un sniegtu informāciju, paustu emocijas un veidotu
attiecības. Katrai saziņas situācijai ir konteksts, kas nosaka
teksta saturu, formu un ietekmē noteiktu valodas līdzekļu izvēli.
Dzimtā valoda ir citu valodu apguves pamats, savukārt citas valodas
palīdz labāk saprast dzimto valodu.
1.1.1. Pamato latviešu valodas nozīmi Latvijas sabiedrībā
un savā dzīvē, kā arī dzimtās valodas nozīmi citu valodu
apguvē.
Gunta Sālījuma, Vija Valtere.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 5. klasei.
Rīga : Zvaigzne ABC, 2007 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 5. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007
Dzimtā valoda un valsts valoda, 7.–9. lpp.
1.1.2. Klausoties ar mācībām vai interesēm saistītus
tekstus un skatoties video sižetus vai filmas, saprot informāciju,
nosaka teksta galveno informāciju un domu. Iesaistās saziņā par
dzirdēto/redzēto, izmantojot konkrētus faktus, piemērus, saturiski
nozīmīgas detaļas.
Gunta Sālījuma, Vija Valtere.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 5. klasei.
Rīga : Zvaigzne ABC, 2007 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 5. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007
Valodas funkcijas jeb uzdevumi, 9.–12. lpp.; Valodu daudzveidība,
12.–13. lpp.; Zīmes agrāk un tagad, 16.–26. lpp. (strādā ar
tekstiem, attēliem); Saziņas veidi, 27. –33. lpp.
1.1.3. Veikli un ar izpratni lasa mācībām un savām
interesēm atbilstošu tekstu. Atrodot tajā galvenos vārdus un
frāzes, atbildot uz jautājumiem un uzdodot jautājumus pašiem,
nosaka teksta galveno domu un tajā paustās idejas. Formulē viedokli
par izlasītā teksta noderīgumu un turpmākajām izmantošanas
iespējām.
Gunta Sālījuma, Vija Valtere.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 5. klasei.
Rīga : Zvaigzne ABC, 2007 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 5. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007
1.1.2. minētajos tematos daudzos uzdevumos piedāvāts
strādāt ar tekstu, piem., 37. uzd., 26. lpp. (atbild uz
jautājumiem, pastāsta saviem vārdiem, par ko ir runa piedāvātajā
tekstā); 40. uzd., 28, lpp. (lasa vairākus tekstus, atbild uz
jautājumiem) u. c.
Antra Rudzīte, Daina Štokmane.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 6. klasei. Rīga :
Zvaigzne ABC, 2008 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 6. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2008
Mutvārdu saziņa, 7. –13. lpp.; Rakstveida saziņa, 4.–34. lpp. Šajos
u. c. tematos daudzos uzdevumos piedāvāts strādāt ar tekstu, piem.,
21. uzd., 24. lpp. (lasa interviju, atbild uz jautājumiem, novērtē
interviju); 25. uzd., 29. lpp. (novērtē viedokli par anotāciju,
atzīmē zināmo, jauno, neskaidro informāciju) u. c.
1.1.4. Iesaistās saziņā, ievērojot saziņas tematu,
dalībniekus, vietu, laiku un nolūku. Izmanto piemērotus verbālos un
neverbālos saziņas līdzekļus.
Gunta Sālījuma, Vija Valtere.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 5. klasei. Rīga :
Zvaigzne ABC, 2012 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 5. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007
Nodaļa Saziņa, 27.–60. lpp.
Saziņas veidi, 39. uzd. (uzzīmē kādu priekšmetu, parādību u. tml.,
kas saistīta ar vārdu saziņa, izskaidro savu zīmējumu); 42. uzd.,
30. lpp. (iepazīstas ar attēliem, noskaidro, ko nozīmē viens un tas
pats žests dažādu tautu izpratnē); 45.–50. uzd., 31.–33. lpp.
(daudzveidīgi uzdevumi par neverbālo saziņu); 52. uzd., 35. lpp.
(lasa tekstu un pēta shēmas, un noskaidro, kura shēma atbilst
saziņas situācijai).
Uzdevumi tematos Monologs, 36.–41. lpp.; Dialogs, 42.–63.
lpp.
Antra Rudzīte, Daina Štokmane.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 6. klasei. Rīga :
Zvaigzne ABC, 2008 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 6. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2008
Nodaļa Saziņa, 7.–34. lpp.
Uzdevumi tematos Publiskā runa, 7.–9. lpp.; Pārliecināšanas runa,
9. –13. lpp. Rakstveida saziņa, 14.–34. lpp.
1.1.5. Ierosina un uztur dialogu, paužot savu viedokli un
uzklausot citus. Piedaloties diskusijā, pamana viedokļu atšķirības,
ir tolerants pret citu viedokli.
Gunta Sālījuma, Vija Valtere.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 5. klasei. Rīga :
Zvaigzne ABC, 2007 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 5. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007
Uzdevumi tematā Dialogs, 42.–63. lpp.
1.1.6. Pielāgo mutvārdu tekstu un rakstu darbu saturu,
uzbūvi un apjomu atkarībā no saziņas veida mutvārdos vai rakstu
formā, arī e-saziņā. Lieto piemērotu teksta žanru un vizuālos
līdzekļus.
Gunta Sālījuma, Vija Valtere.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 5. klasei. Rīga :
Zvaigzne ABC, 2007 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 5. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007
Nodaļa Saziņa, 27.–60. lpp.
Uzdevumi iepriekš minētajos tematos Monologs, 36.–41. lpp.;
Dialogs, 42.–63. lpp.
Uzdevumi tematā Rakstveida saziņa (privātā vēstule, ielūgums,
apsveikums, iesniegums), 48.–60. lpp.
Antra Rudzīte, Daina Štokmane.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 6. klasei.
Rīga : Zvaigzne ABC, 2008 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 6. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2008
Nodaļa Saziņa, 7.–34. lpp.
Uzdevumi tematos Publiskā runa, 7.–9. lpp.; Pārliecināšanas runa,
9. –13. lpp. Rakstveida saziņa (skolēnu saraksts, iesniegums,
instrukcija, sludinājums, vēstule, intervija, anotācija,
scenārijs), 14.–34. lpp.
1.1.7. Pamana un raksturo saziņas dalībnieku, savas un
literāro tēlu emocijas. Pamato savu viedokli ar konkrētiem
piemēriem, balstoties personiskajā un citu pieredzē.
Gunta Sālījuma, Vija Valtere.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 5. klasei.
Rīga : Zvaigzne ABC, 2007 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 5. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007
Nodaļā Saziņa, 27.–60. lpp. izmantoti dažādi teksti, arī literāri
teksti, piemēram, 51. uzd., 33. lpp. (skolēni lasa Lindes fon
Keizerlinkas stāstu “Neteica neko”, vērtē pieaugušos un Elizabeti,
pārdomā līdzīgas situācijas savā pieredzē); 52. uzd., 35. lpp.
(saistībā ar iepriekš minēto tekstu pēta shēmas, un noskaidro, kura
shēma atbilst saziņas situācijai) u. c. uzdevumi.
Antra Rudzīte, Daina Štokmane.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 6. klasei. Rīga :
Zvaigzne ABC, 2008 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 6. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2008
Nodaļa Saziņa, 7.–34. lpp.
Intervija, 22. uzd., 27. lpp. (uzraksta interviju ar kādu
interesantu cilvēku, kopā ar klasesbiedriem veido žurnālu, kurā
ievieto intervijas, vai veido radioraidījumu u. tml.).
1.1.8. Saziņā pamana citu un ievēro savu runātāja un
rakstītāja kultūru formālās un neformālās saziņas situācijās. Spēj
sazināties ar dažādu kultūru cilvēkiem.
Gunta Sālījuma, Vija Valtere.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 5. klasei. Rīga :
Zvaigzne ABC, 2007 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 5. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007
Nodaļā Saziņa, 27.–60. lpp. izmantoti dažādi uzdevumi, kuros
skolēns pievērš uzmanību saziņai ar dažādu kultūru cilvēkiem, piem.
49. uzd, 33. lpp. stāsta par saviem vērojumiem, kā cilvēki
sasveicinās mūsu zemē un citās zemēs; 55. uzd. , 36. lpp. veido
domu kartes par to, kad citi klausīsies runātājā; vairākos uzd.
piedāvātas dzīvē reāli iespējamas situācijas, piem., 62. uzd., 40.
lpp. – jākļūst par oratoru un jāuzaicina dažādas ļaužu grupas
tuvējā skvēra labiekārtošanai; ievērojot norādi Ko dari un nedari
uzraksta runu; 63. uzd., 41. lpp. kopā ar skolotāju un
klasesbiedriem vērtē katra uzstāšanos pēc piedāvātajiem
kritērijiem.
Antra Rudzīte, Daina Štokmane.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 6. klasei.
Rīga : Zvaigzne ABC, 2008 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 6. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2008
Nodaļa Saziņa, 7.–34. lpp.
Vairākos uzd. piedāvātas dzīvē reāli iespējamas situācijas, kuras
var atrisisnāt, izdomājot, kā rīkoties un ko sacīt, piem., 4. uzd.,
9. lpp. skolēns izvēlas vienu no četrām atškirīgām situācijām un
atbilstošu veidu, kā runāt (informatīva runa, svētku runa,
pārliecināšanas runa). 8. uzd.–21. uzd., 14.–24. lpp. skolēni,
gatavojoties rudens eksursijai, atkārto un mācās rakstīt vai
izprast nepieciešamos lietišķos rakstus (iesniegums, drošības
instrukcija, vēstule, intervija, sludinājums, scenārijs).
1.1.9. Apkopo informāciju no tematiski saistītiem
avotiem atbilstoši mērķim. Nošķir nepieciešamo no liekā, svarīgo no
mazsvarīgā, vērtē informācijas ticamību. Sakārto to noteiktā secībā
vai veidā.
Gunta Sālījuma, Vija Valtere.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 5. klasei. Rīga :
Zvaigzne ABC, 2007 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 5. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007
Nodaļā Saziņa, 27.–60. lpp.
Vairākos uzd. mācās darboties ar informāciju, vērtēt to un sakārtot
noteiktā secībā, piem., 67. uzd., 44. lpp. strukturē informāciju
par labu sarunas biedru, norādot, ko zināja, kura informācija ir
jauna. 72. uzd., 48. lpp. strukturē aptaujā iegūto informāciju
tabulā; salīdzina iegūtos rezultātus ar sabiedrībā pazīstamu
cilvēku viedokli. 84. uzd., 58. lpp. pēta žurnālos piedāvāto
apsveikumu paraugus un novērtē, kā tajos ievēroti apsveikuma
rakstīšanas nosacījumi, salīdzina ar paraugu 82. uzd., 58. lpp.,
sakārto pēc atbilstības.
Nodaļā Valodas funkcionālie stili, 40.–76. lpp.
Vairākos uzdevumos piedāvāts apkopot informāciju no tematiski
saistītiem avotiem atbilstoši mērķim, piem., 92. uzd., 64. lpp.,
99. uzd., 68. lpp. un 100. uzd., 70. lpp. izsaka viedokli, kuriem
secinājumiem piekrīt, kuriem – nepiekrīt, un salīdzina ar piedāvāto
tabulu. 114. uzd., 76. lpp. veic projekta darbu par paša izvēlētu
tematu (sports, ģimene, dzīvnieki u. c.), meklē informāciju dažādos
avotos, novērtē avotos piedāvāto tekstu.
Antra Rudzīte, Daina Štokmane.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 6. klasei.
Rīga : Zvaigzne ABC, 2008 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 6. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2008
Nodaļa Saziņa, 7.–34. lpp.
Vairākos uzd. mācās darboties ar informāciju, vērtēt to un sakārtot
noteiktā secībā, piem., 5. uzd., 10. lpp. lasa ekskursijas aprakstu
un meklā tajā faktus, kas apliecina, ka šajā ekskursijā
nepieciešams doties; novērtē valodu tekstā (nevietā lietoti vārdi).
13. uzd., 18. lpp. vērtē sludinājumus laikrakstā. 25. uzd., 29.
lpp. lasa anotāciju, novērtē to un šķiro informāciju, ko jau
zināja, kas ir jauns, kas ir neskaidrs.
2. Valoda un teksti mums palīdz izzināt un saprast
pašiem sevi, apkārtējo vidi un kultūru. Teksta radīšana ir jēgpilns
process, kura laikā autors izmanto savu un citu pieredzi, rada
jaunu informāciju, plāno, veido, pilnveido un prezentē
tekstu.
2.1.1. Izmanto teksta virsrakstu, svarīgākos teikumus un
atslēgvārdus, nosaka teksta tematu, galveno domu un nolūku.
Salīdzina ar citu viedokli un veido secinājumus.
Gunta Sālījuma, Vija Valtere.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 5. klasei. Rīga :
Zvaigzne ABC, 2007 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 5. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007
Nodaļa Tekstveide, 140.–164. lpp.
Piedāvātajos uzd. strādā ar tekstu, piem., 236. uzd., 140. lpp.
sakārto pasakas teksta rindkopas atbilstoši notikumu secībai. 242.
uzd., 145. lpp. raksta jautājumus par katru rindkopu, pasvītro
galvenos vārdus, izveido plānu. Sadaļā Teksta temats un virsraksts,
147.–151. lpp., piem., 247.–249. uzd. strādā ar dzejoļa tekstu un
nosaka, kā autora izvēlētais virsraksts atbilst dzejoļa tematam,
aplūko attēlu kopas, izdomā virsrakstus; raksta stāstījumu par sev
tuvu tematu.
2.1.2. Raksturo un salīdzina dzirdēta vai lasīta teksta
notikumus un personas, veido secinājumus. Sasaista stāstījumu ar
personisko un citu pieredzi, nosaka valodas
īpatnības.
Gunta Sālījuma, Vija Valtere.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 5. klasei. Rīga :
Zvaigzne ABC, 2007 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 5. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007
Nodaļa Tekstveide, 140.–164. lpp.
Vairākos uzd. raksturo un salīdzina dzirdēta un lasīta teksta
notikumus un personas, saista ar savu pieredzi un nosaka valodas
īpatnības, piem., 254. uzd., 152. lpp.; 261. uzd., 261. lpp. lasa
5. klases skolēna domrakstu un nosaka darbības vietu, vērtē
aplūkotos notikumus, aprakstītās personas, lasa tekstu par gleznu,
meklē teikumus, kuros raksturots meitenes izskats.
Antra Rudzīte, Daina Štokmane.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 6. klasei.
Rīga : Zvaigzne ABC, 2008 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 6. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2008
Nodaļa Domraksta mācība, 35.–52. lpp.
Vairākos uzd. raksturo un salīdzina dzirdēta un lasīta teksta
notikumus un personas, nosaka valodas īpatnības, piem., 66. uzd.,
48. lpp. novērtē 6. klases skolnieces Annas domrakstu.
2.1.3. Pirms teksta veidošanas veic piezīmes un plāno savu
tekstu, reflektē par šo posmu, izvērtē to un pārrunā savas ieceres
ar citiem. Veido stāstījumu. Raksta vēstījumu un
aprakstu.
Gunta Sālījuma, Vija Valtere.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 5. klasei.
Rīga : Zvai Zvaigzne ABC, 2007
Nodaļas domraksta mācība 149.–164. lpp. piedāvātajos uzd.
Antra Rudzīte, Daina Štokmane.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 6. klasei. Rīga :
Zvaigzne ABC, 2008 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 6. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2008
Nodaļas Domraksta mācība piedāvātajos uzd., 35. lpp.–52. lpp.
2.1.5. Raksta patstāvīgi ielūgumu un apsveikumu, pēc
parauga un patstāvīgi – privātās un lietišķās vēstules, iesniegumu,
paskaidrojumu, arī digitālajā formā un e-vidē.
Gunta Sālījuma, Vija Valtere.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 5. klasei. Rīga :
Zvaigzne ABC, 2007 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 5. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007
Nodaļā Saziņa temati Privātā vēstule, Ielūgums, Apsveikums,
Iesniegums, 48.–60. lpp.
Antra Rudzīte, Daina Štokmane.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 6. klasei. Rīga :
Zvaigzne ABC, 2008 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 6. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2008
Nodaļā Saziņa temati Iesniegums, 14. lpp.; Vēstule, 14. lpp.,
2.1.6. Skaidro daudzveidīgu rakstzīmju, tai skaitā digitālo
zīmju, lietojumu tekstā. Izmanto tās savu tekstu veidošanā
atbilstoši teksta nolūkam un adresātam.
Gunta Sālījuma, Vija Valtere.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 5. klasei.
Rīga : Zvaigzne ABC, 2007 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 5. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007
Tematā Zīmes agrāk un tagad, 16.–26. lpp. piedāvātie
uzdevumi.
2.1.7. Veido un pilnveido savu tekstu. Sniedz un iegūst
atgriezenisko saiti par teksta kvalitāti, prot strādāt individuāli
un sadarboties teksta rediģēšanas laikā. Reflektē par šo procesu,
lai uzlabotu savu tekstu
Gunta Sālījuma, Vija Valtere.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 5. klasei. Rīga :
Zvaigzne ABC, 2007 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 5. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007
Tematā Rakstveida saziņa piedāvāti uzdevumi sava teksta veidošanai,
pilnveidei un atgriezeniskās saistes iegūšanai, piem., 75. uzd.,
51. lpp. pēc uzrakstītas vēstules sagatavo vēstules vērtēšanas
kritēriju tabulu un vērtē sava solabiedra veikumu. 87. uzd., 60.
lpp. uzraksta vēstuli, kurā pastāsta, kā veicies ar lietišķo rakstu
apgūšanu.
Antra Rudzīte, Daina Štokmane.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 6. klasei.
Rīga : Zvaigzne ABC, 2008 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 6. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2008
Tematā Rakstveida saziņa 16. uzd., 20. lpp. grupā raksta lietišķu
vēstuli direktora vietniekam, noklausās visas vēstules un izvēlas,
kuru iesniegs. 31. uzd., 33. lpp. raksta scenārija melnrakstu,
apmainās ar uzrakstīto, novērtē pēc piedāvātajiem kritērijiem; ja
nepieciešams papildina uzrakstīto un pārraksta to tīrrakstā.
Nodaļā Domraksta mācība vairākos uzd. piedāvāts rakstīt savu tekstu
patstāvīgi vai pārī, vai grupā, to izvērtēt un papildināt, piem.,
50., 51. uzd., 45. lpp.; 57. uzd., 58. uzd., 50–51. lpp.
2.1.8. Pamana mutvārdu runas atšķirības formālās un
neformālās runas situācijās. Mērķtiecīgi plāno un veido saturīgu,
loģisku mutvārdu runu, ievērojot tās uzbūvi un atbilsmi saziņas
nolūkam un teksta žanram. Iesaistās dialogā ar
klausītājiem.
Gunta Sālījuma, Vija Valtere.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 5. klasei. Rīga :
Zvaigzne ABC, 2007 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 5. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007
Nodaļa Saziņa, 27.–60. lpp.
Nodaļā Saziņas veidi piedāvāti uzdevumi tematos Monologs, 36.–41.
lpp.; Dialogs, 42.–63. lpp. vairāki uzd., kuros jāanalizē formālās
un neformālās runas situācijas, piem., 65. uzd., 43. lpp. raksta
dialogus atšķirīgām situācijām, izspēlē tos klasē, kopīgi papildin
piedāvātos kritērijus un pēc tiem izvērtē izspēlētos
dialogus.
Antra Rudzīte, Daina Štokmane.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 6. klasei.
Rīga : Zvaigzne ABC, 2008 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 6. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2008
Nodaļā Saziņa piedāvātie uzdevumi, piem., 3. uzd. 8. lpp. izvēlas
zīmējumā kādu cilvēku savā darba vietā, uzraksta dialogu ar šo
cilvēku; kopā ar klasesbiedru nolasa dialogus, izvērtē to
atbilstību situācijai. 6. uzd. izpēta runas prasmes vērtēšanas
kritērijus’uzraksta ieteikumus labas runas izveidei; 7. uzd., 13.
lpp. sagatavo pārliecināšanas runu klasesbiedriem par došanos
ekskursijā; sarīko klasē ceļojuma maršrutu konkursu un novērtē
klasesbiedru pārliecināšanas runas.
3. Valodas ir sistēmiskas. Skaņas un rakstzīmes veido
vārdus, vārdi veido teikumus un izteikumus. Radoši darbojoties ar
skaņām, vārdiem un teikumiem, mēs veidojam izpratni par valodu un
tās uzbūvi.
3.1.1. Skaidro daudznozīmīgu vārdu un frazeoloģismu nozīmi
kontekstā. Izmanto sinonīmus un daudznozīmīgus vārdus, kā arī
frazeoloģismus, veidojot tekstus. Iesaistās sarunā un pamato
netradicionālu vārdu izvēli.
Gunta Sālījuma, Vija Valtere.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 5. klasei. Rīga :
Zvaigzne ABC, 2007 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 5. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007
Nodaļā Leksikoloģija, 164.–167. lpp. piedāvātie uzd., piem., 272.
uzd., 166. lpp. projekta darbs par vārda nozīmi, spēku, ietekmi,
trāpīgumu. Tematā Vārda nozīme, 167.–171. lpp. uzd. par
viennozīmīgiem un daudznozīmīgiem vārdiem. Temata Sinonīmi un
antononīmi, 171.–178. lpp. uzdevumi. Uzdevumi tematā Frazeoloģismi,
187.–193. lpp. Pamato netradicionālu vārdu izvēli, piem., 328.
uzd., 194. lpp. secina, kāpēc tekstā līdzīgi iekrāsoti atsevišķi
vārdi; pārrunā, kuri vārdi šķiet neparasti.
3.1.2. Saklausa un skaidro ģimenē un tuvākajā apkārtnē
lietotos, no literārās valodas atšķirīgos vārdus, piemēram,
sarunvalodas vārdus, aizguvumus, izlokšņu vārdus vai vārdus, kas
rada emocionālu ekspresiju. Pamato to lietojumu
saziņā.
Gunta Sālījuma, Vija Valtere.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 5. klasei. Rīga :
Zvaigzne ABC, 2012 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 5. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007
Uzdevumi tematā Dažādi leksikas slāņi, 179. lpp. –185. lpp., piem.,
303. uzd., 179. lpp. skaidro Z. Skujiņa vārdus, tulko iekrāsotos
vārdus zināmajās valodās, meklē sakarības; 310. uzd. skaidro, kā
dzejoļos minētos kokus un dārzeņus sauc vecāki un vecvecāki.
3.1.3. Runā ievēro pareizrunas normas, loģiskās pauzes un
intonāciju. Pamato skaņu un vārdu nozīmi valodā iztēles un emociju
attīstīšanai, piemēram, valodas spēlēs un dzejā.
Gunta Sālījuma, Vija Valtere.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 5. klasei. Rīga :
Zvaigzne ABC, 2007 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 5. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007
Nodaļā Saziņa, 27.–60. lpp. pievērsta uzmanība pareizrunas normām,
vārdu nozīmei, piem., 67. uzd., 44. lpp. novērtē
apgalvojumus.
3.1.4. Ievēro vārdu izrunas un rakstības atšķirības.
Pareizi raksta atvasinātus vārdus, salikteņus un īpašvārdus,
attīstot ieradumu izmantot drukātos un digitālos palīglīdzekļus
vārdu pareizrakstības pārbaudei.
Antra Rudzīte, Daina Štokmane.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 6. klasei.
Rīga : Zvaigzne ABC, 2008 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 6. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2008
Nodaļas Lietvārds, 57.–92. lpp. uzdevumos pievērsta uzmanība
pareizrakstības likumībām, piem., 72. uzd., 69. lpp. par lietvārdu
atvasināšanu ar izskaņām un pareizrakstības skaidrojumu; uzdevumi
tematā Lielais sākumburts īpašvārdos un saliktos nosaukumos,
61.–65. lpp.
3.1.5. Saskata galvenos vārddarināšanas paņēmienus. Darina
vārdus, analizējot un secinot, kādas ir latviešu valodas
vārddarināšanas iespējas.
Antra Rudzīte, Daina Štokmane.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 6. klasei. Rīga :
Zvaigzne ABC, 2008 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 6. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2008
Nodaļas Lietvārds uzdevumos pievērsta uzmanība lietvārdu
darināšanai ar priedēkļiem, galotnēm, izskaņām, salikteņu
veidošanai, 69.–76. uzd., 66.–73. lpp.
Nodaļas Īpašības vārds uzdevumos pievērsta uzmanība īpašības vārdu
darināšanai ar priedēkļiem, ar izskaņām, savienojot vārdus
saliktenī, 119.–124. uzd., 102.–107. lpp.
Nodaļas Skaitļa vārds uzd. pievērsta uzmanība skaitļa vārdiem pēc
sastāva 156.–160. uzd., 129.–132. lpp.
Nodaļas Apstākļa vārds uzd. pievērsta uzmanība apstākļa vārdiem,
kuri radušies no citu vārdšķiru vārdu formām un vārdu
savienojumiem, 236.–239. uzd., 184.–186. lpp.
3.1.6. Nosaka visu patstāvīgo vārdu piederību vārdšķirai.
Izvēlas precīzākos no tiem sava teksta radīšanā un teikumu
savstarpējā sasaistē.
Antra Rudzīte, Daina Štokmane.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 6. klasei.
Rīga : Zvaigzne ABC, 2008 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 6. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2008
Nodaļas Morfoloģija 53.–190. lpp. uzdevumos pievērsta uzmanība
lietvārdu, īpašības vārdu, skaitļa vārdu, vietniekvārdu un apstākļa
vārdu noteikšanai un to iesaistei sava teksta radīšanā, piem., 61.
uzd., 57. lpp. lasa P. Brūvera dzejoli, atrod tajā atslēgas vārdus,
izraksta priekšmetu un dzīvu būtņu nosaukumus kopā ar mājvietu
nosaukumiem un secina, kuras vārdšķiras vārdus ir izrakstījis; 62.
uzd., 58. lpp. uzraksta vārdu burtnieks vertikāli un izdomā pēc
iespējas vairāk vārdu, kuri sākas ar katras rindas pirmo burtu; 64.
uzd., 60. lpp. lasa reklāmas tekstu, skaidro tajā izteikto
apgalvojumu, izdomā reklāmas tekstu, kurā izmantoti sugas un
īpašvārdi. 102. uzd., 93. lpp. salīdzina 2 zēnu raksturojumu,
secina, kurš raksturojums ir interesantāks, izraksta vārdus, kuri
raksturojumu padara interesantāku, nosaka vārdšķiru; 104. uzd., 95.
lpp. aplūko krāsu paleti, lasa krāsu nosaukumus, izkrāso baltu lapu
sev tīkamā krāsā un uzraksta radošo darbu par izvēlēto krāsu,
iesaistot pēc iespējas vairāk īpašības vārdu. 144. uzd., 122. lpp.
aplūko zīmējumu, uzraksta atbildes uz jautājumiem, secina, kuri
vārdi nosauc skaitļus, kuri no tiem – secību, kuri – kārtu; 155.
uzd. uzraksta savu mīļo cilvēku dzimšanas dienu datumus, izmantojot
dažādu pieraksta veidu, uzraksta ielūgumu, kurā uzaicina savu
draugu uz dzimšanas dienas ballīti. 176. uzd., 142. lpp. izlasa
teikumu pārus un nosaka, kuru vārdu vietā lietoti izceltie vārdi,
nosaka izcelto vārdu vārdšķiru; 181. uzd., 148. lpp. grupā izvēlas
kādu Latvijā izdotu žurnālu un sagatavo stāstījumu par to,
noklausās citu grupu stāstījumu un pieraksta tajā izmantotos
vietniekvārdus. 235. uzd., 184. lpp. lasa tekstu un nosaka, kuri no
izceltajiem vārdiem ir apstākļa vārdi, kuri – īpašības vārdi; 242.
uzd., 187. lpp. noraksta tekstu, ierakstot apstākļa vārdos
trūkstošos burtus, uzraksta aprakstu par kādu Latvijas pilsētu,
iesaistot tekstā 6 apstākļa vārdus.
3.1.7. Izmanto sava teksta veidošanā vienkāršus un saliktus
teikumus, tiešās runas teikumus, uzrunu, vienlīdzīgus teikuma
locekļus.
Gunta Sālījuma, Vija Valtere.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 5. klasei.
Rīga : Zvaigzne ABC, 2007 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 5. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007
Nodaļā Teikums, 77.–134. lpp. aplūkots teikuma jēdziens, vienkāršs
un salikts teikums, vienlīdzīgi teikuma locekļi, uzruna un uzrunas
grupa, piem., 117. uzd., 78. lpp. lasa un salīdzina dažādas atziņas
par teikumu un uzraksta pats savu teikuma raksturojumu; 133. uzd.,
87. lpp. lasa vienkāršus nepaplašinātus teikumus, uzraksta
vienkāršus paplašinātus teikumus par tematu "Novērojumi dabā”, 134.
uzd., 87. lpp. spēlē spēli “Dzīvais teikums”, izmantojot 133. uzd.
uzrakstītos teikumus: grupā izvēlas vienu teikumu un tā katra vārdu
uzraksta uz līmlapiņas, pēc tam līmlapiņas iedod citai grupai, lai
tā sakārto vārdus teikumā. 166. uzd., 102. lpp. lasa tekstu, meklē
izceltajiem vārdiem skaidrojumu vārdnīcā; uzraksta stāstījumu “Mani
paziņas mežā”, iesaistot tajā vienlīdzīgus teikuma locekļus un
dažus izceltos vārdus. 185. uzd., 113. lpp. sameklē 5
tautasdziesmas ar uzrunas grupu, pārī nolasa tās viens otram,
klausoties biedra lasījumā, izraksta uzrunu un uzrunas grupu
iepriekš sagatavotā darba lapā; 187. uzd., 114. lpp. izpēlē
situāciju, iejūtoties dažādās lomās un pierakstot teikumus, kuros
ir uzruna un uzrunas grupa. 195. uzd., 118. lpp. iedomājas, ka
klase piedalās olimpisko spēļu erudītu konkursā, kuram jāsagatavo
informācija par olimpisko spēļu pilsētu talismaniem; raksta
vienkāršus un saliktus teikumus, iekrāso saliktos teikumus un
pārbauda pieturzīmju lietojumu; 221. uzd, 133. lpp. veic grupās
projekta darbu “Teikums”. 234. uzd., 140. lpp. projekta darbs
“Mūsdienu lasītājs un latviešu folklora”, uzraksta iespējamo sarunu
ar grāmatnīcas pārdevēju, izmantojot tiešās runas teikumus.
3.1.8. Lieto atbilstošas pieturzīmes vienkāršos un saliktos
teikumos.
Gunta Sālījuma, Vija Valtere.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 5. klasei. Rīga :
Zvaigzne ABC, 2012 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 5. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007
3.1.7. punktā minētie temati, kā arī citu tematu uzdevumos,
kur nepieciešams, pievērsta uzmanība pieturzīmju lietojumam
vienkāršos un saliktos teikumos.
Antra Rudzīte, Daina Štokmane.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 6. klasei.
Rīga : Zvaigzne ABC, 2008 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 6. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2008
Visu tematu uzdevumos, kur nepieciešams, pievērsta uzmanība
pieturzīmju lietojumam vienkāršos un saliktos teikumos.
Beidzot 9. klasi
1. Mēs sazināmies, klausoties, lasot, runājot un rakstot,
lai uzzinātu un sniegtu informāciju, paustu emocijas un veidotu
attiecības. Katrai saziņas situācijai ir konteksts, kas nosaka
teksta saturu, formu un ietekmē noteiktu valodas līdzekļu izvēli.
Dzimtā valoda ir citu valodu apguves pamats, savukārt citas valodas
palīdz labāk saprast dzimto valodu.
1.1.1. Argumentēti pauž viedokli par latviešu valodas un
kultūras nozīmi un lietojumu mūsdienu daudzkultūru sabiedrībā
Latvijā, Eiropā un pasaulē. Izturas ar cieņu pret latviešu valodu
un citu tautu valodām.
Santa Grigus, Baiba Z. Zeiļaka.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 7. klasei. Rīga :
Zvaigzne ABC, 2007 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 7. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007
Uzdevumi tematā Valoda un mēs, piem., 1. uzd., 5. lpp. lasa atziņas
par valodu, no- lasa klasē tās, kuras rosina pārdomas par valodas
nozīmi sabiedrībā un sev kā valodas lietotājam. 26. uzd., 19. lpp.
lasa interviju ar Latvijas Universitātes profesoru, Eiropas
Savienības sertificētu tulku A. Veisbergu par situāciju, kādā
pašreiz ir valoda; intervē kādu pazīstamu cilvēku, lai noskaidrotu,
kādā situācijā būtu lietojami latviskas cilmes vārdi, kādā –
svešvārdi.
Anita Vanaga, Jolanta Babrāne.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei. Rīga :
Zvaigzne ABC, 2006 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2006
Nodaļas Vispārīgās valodniecības jautājumi tematos Valodas loma
sabiedrībā, 65.–68. lpp. un Latviešu valoda, 68.–73. lpp.
piedāvātajos uzdevumos, piem., 92. uzd., 96. lpp. lasa tekstu par
valodas būtību un uzdevumiem sabiedrībā, noskaidro, ar ko cilvēku
valoda atšķiras no dzīvnieku “valodas”, veido uzskatāmu shēmu par
valodas lomu un uzdevumiem sabiedrībā un katras tautas dzīvē. 96.,
97. uzd., 70–72. lpp. lasa tekstu par latviešu valodu, paskaidro,
kāda nozīme ir kartei un tabulai informācijas uztverē; noskaidro,
cik reižu mazāk eiropieši runā latviešu valodā nekā angļu valodā,
nosauc 3 nozīmīgus uzdevumus, kas veicami latviešu valodai
konkurētspējas nostiprināšanai,
1.1.2. Klausoties un skatoties informatīvus raidījumus,
intervijas, diskusijas, saprot, interpretē un izvērtē dzirdēto
informāciju, runātāju viedokli par galveno tematu. Pamana un
raksturo saziņas dalībnieku attieksmi vienam pret otru. Analizē un
vērtē dzirdēto un redzēto, argumentējot savu
viedokli.
Anita Vanaga, Jolanta Babrāne.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei. Rīga :
Zvaigzne ABC, 2006 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2006
Lai sagatavotos klausīties un skatīties skolotāja piedāvātus vai
paša izvēlētus informatīvus raidījumus, intervijas, diskusijas un
spētu tās izvērtēt, veic uzdevumus nodaļā Saziņa, 13.–28.
lpp.
1.1.3. Ar izpratni lasa satura, uzbūves un žanru ziņā
atšķirīgus tekstus, saskatot valodas lietojuma būtiskākās
īpatnības. Analizē un skaidro tekstu, novērtē savu izpratni.
Salīdzina izlasīto ar iepriekš zināmo, nosaka, kādas pārdomas
izlasītais teksts ir radījis.
Santa Grigus, Baiba Z. Zeiļaka.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 7. klasei.
Rīga : Zvaigzne ABC, 2007 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 7. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007
Iveta Vīduša.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 8. klasei.
Rīga : Zvaigzne ABC, 20086 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 8. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2008
Anita Vanaga, Jolanta Babrāne.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei. Rīga :
Zvaigzne ABC, 2006 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2006
Visās iepriekš minētajās grāmatās uzdevumos izmantoti dažādu žanru
teksti, atbilstoši mācību uzdevuma nolūkam skolēni rosināti
analizēt un skaidrot tekstu, novērtēt savu izpratni, piemēram,
Valodas labirinti. Latviešu valoda 9 un ziņo par. klasei 86. uzd.,
63. lpp. piedalās lasīšanas seminārā, izmantojot pārskatīšanas
paņēmienu, atbild uz jautājumiem par tekstu (ko uzzina no
virsraksta, tēma, autora nolūks, kāds izskatās prērijsuns), strādā
grupā pa 4, katrs ziņo par vienu tekstā izveidoto piezīmju grupu;
apvienojas 4 grupās pēc piezīmju veida un ziņo par
secinājumiem.
1.1.4. Iesaistās daudzveidīgās saziņas situācijās,
izmantojot kontekstam piemērotus verbālos un neverbālos saziņas
līdzekļus. Ievēro saziņas kultūru, apzinoties tās lomu sociālo
kontaktu un sadarbības veidošanā.
Iveta Vīduša.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 8. klasei.
Rīga : Zvaigzne ABC, 20086 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 8. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2008
Nodaļā Saziņa, 5.–12. lpp. uzdevumu kopā par rokrakstu kā cilvēka
individualitātes izpausmi.
Anita Vanaga, Jolanta Babrāne.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei.
Rīga : Zvaigzne ABC, 2006 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2006
Nodaļā Saziņa, 13.–28. lpp. piedāvātie uzd., piem., 14. uzd., 15.
lpp. aplūko attēlus un nosaka tajos redzamās saziņas iedalījumu pēc
saziņas līdzekļiem, formas, saziņas apstākļiem; 15. uzd., 16. lpp.
nosaka, kā sauc zīmējumos redzamo saziņu, skaidro žestus un mīmiku,
izdomā jautru stāstu par attēlos redzamo cilvēku piedzīvojumiem un
situācijām, kurās viņi lieto žestus. 20. uzd., 21. lpp. izspēlē
piedāvātās situācijas, kā runātājam jārīkojas pirms uzstāšanās,
uzraksta asprātīgus iedrošinājuma vārdus oratoram.
1.1.5. Strukturē dialogu un saziņas gaitu. Virza un vada
izvērstu sarunu. Piedalās diskusijā, spēj saprasties ar atšķirīgu
viedokļu paudējiem.
Veido saziņas situācijai atbilstošu
monologu.
Anita Vanaga, Jolanta Babrāne.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei.
Rīga : Zvaigzne ABC, 2006 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2006
Nodaļā Saziņa tematā Dialogs, 27.–28. lpp. piedāvātie uzd., piem.,
34, uzd, 27. lpp. iepazīstas ar ieteikumiem veiksmīga dialoga
izveidei, grupās izspēlē atšķirīgus (veiksmīgs un neveiksmīgs)
dialogus, pārrunā un analizē, kā jutās. 36. uzd., 28. lpp. izstrādā
dialoga vērtēšanas kritērijus, katrs individuāli, pēc tam tos
salīdzina pārī, apvienojas ar otru pāri un izstrādā galīgo
variantu, iepazīstina klasesbiedrus.
Nodaļā Saziņa tematā Monologs, 21.–22. lpp. piedāvātie uzdevumi,
piem., 22. uzd., 21. lpp. iedomājas līdzības, kas raksturo dažādas
runas, attēlo līdzību zīmējumā, kopīgi secina, kas nosaka runas
saturu.
1.1.6. Variē un pielāgo mutvārdu tekstu un rakstu darbu
saturu, uzbūvi un apjomu atkarībā no saziņas veida mutvārdos vai
rakstu formā, arī e-saziņā. Daudzveidīgās saziņas situācijās lieto
piemērotu teksta žanru un vizuālos līdzekļus.
Santa Grigus, Baiba Z. Zeiļaka.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 7. klasei.
Rīga : Zvaigzne ABC, 2007 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 7. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007
Iveta Vīduša.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 8. klasei.
Rīga : Zvaigzne ABC, 20086 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 8. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2008
Anita Vanaga, Jolanta Babrāne.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei.
Rīga : Zvaigzne ABC, 2006 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2006
Uzdevumi iepriekš minētajās grāmatās gan nodaļā Saziņa, gan citās
nodaļās, kur uzd. tekstos ietvertas daudzveidīgās saziņas
situācijas un lietots piemērots teksta žanrs un vizuālie
līdzekļi.
1.1.7. Raksturo saziņas dalībnieku, savas un literāro tēlu
emocijas, iemeslus, kas tās ir radījuši. Analizē un lieto verbālos
un neverbālos saziņas līdzekļus, lai paustu emocijas. Pamato savu
viedokli.
Anita Vanaga, Jolanta Babrāne.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei. Rīga :
Zvaigzne ABC, 2006 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2006
Uzdevumi nodaļā Saziņa, 13.–28. lpp. piem., 39. uzd., 33. lpp. lasa
M. Zālītes runu, noskaidro runas tematu un mērķi, uzbūvi, sameklē
vārdus, kuri rada emocionālu iespaidu, novērtē runas atstāto
iespaidu, 32. uzd. nolasa kultūrvēsturiskam objektam veltītu runu
(uzrakstīta iepriekšējā uzd.), novērtē klasesbiedru runas pēc
kritērijiem, veic savas runas pašanalīzi un salīdzina ar citu
vērtējumu. 33. uzd., 27. lpp. izpēta karikatūru un novērtē, cik
veiksmīgs bijis dialogs, dod ieteikumus katram sarunas
partnerim.
1.1.8. Ievēro runātāja un rakstītāja kultūru daudzveidīgās
saziņas situācijās, arī digitālajā vidē. Spēj piedalīties saziņā un
sadarboties ar dažādu kultūru cilvēkiem. Pielāgo savu runu
klausītājiem, kuriem latviešu valoda nav dzimtā valoda, piemēram,
izvēloties piemērotu runas tempu, leksiku un vienkāršas
sintaktiskās konstrukcijas.
Anita Vanaga, Jolanta Babrāne.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei.
Rīga : Zvaigzne ABC, 2006 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2006
Uzdevumi nodaļās Saziņa un Valodas kultūra. Ieteicams piedāvātos
uzdevumus papildināt ar papilduzdevumiem digitālajā vidē.
1.1.9. Salīdzina vairākus informācijas avotus, izvēlas
ticamākos, pamato savu izvēli. Integrē un interpretē informāciju no
dažādiem avotiem. Izvēlas mērķim atbilstošu informācijas apstrādes
un strukturēšanas veidu. Saskata un salīdzina sakarības, notikumu
secību, cēloņus un sekas.
Santa Grigus, Baiba Zeiļaka.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 7. klasei.
Rīga : Zvaigzne ABC, 2007 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 7. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007
Uzdevumi nodaļā Valoda un mēs, piem., 2. uzd., 7. lpp. salīdzina J.
Baltvilka četrrindes ar latviešu tautasdziesmām, secina par
latvieša attieksmi pret savu valodu agrāk un tagad. 7. uzd., 9.
lpp. veic izpētes darbu, meklējot nepieciešamo informāciju
vārdnīcās, secina, kuras vārdnīcas izmantotu, ja būtu jādod vārds
mājām, autobusa pieturai, mājdzīvniekam, jaundibinātam uzņēmumam,
ielai, kurus avotus vēl izmantotu. 13., 17., 18. uzd., 12., 14–15.
lpp. pēta un novērtē informāciju enciklopēdijas tekstu, salīdzina
vārda “salt” nozīmi un lietojumu N. Ikstenas pasakā un
enciklopēdijā, meklē vārda skaidrojumu vārdnīcā. 20. uzd. salīdzina
veikumu 17. uzd. ar informāciju par zinātnisko un populārzinātnisko
valodas stilu.
Iveta Vīduša.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 8. klasei.
Rīga : Zvaigzne ABC, 20086 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 8. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2008
11.–37. uzd., 13.–27. lpp. nodaļā Referāts: mācās izvēlēties un
strukturēt informāciju (konspekts, tēzes, atsauces, izmantotās
literatūras saraksts) atbilstoši mērķim – uzrakstīt referātu par
vienu no piedāvātajiem tematiem; pēc referātu uzrakstīšanas rīko
klasē konferenci.
Anita Vanaga, Jolanta Babrāne.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei.
Rīga : Zvaigzne ABC, 2006 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2006
4.–10. uzd., 7.–12. lpp. nodaļā Leksikogrāfija apkopo pieredzi
darbā ar enciklopēdijām un vārdnīcām, strādā ar vārdnīcām un iegūst
informāciju
2. Valoda un teksti mums palīdz izzināt un saprast pašiem
sevi, apkārtējo vidi un kultūru. Teksta radīšana ir jēgpilns
process, kura laikā autors izmanto savu un citu pieredzi, rada
jaunu informāciju, plāno, veido, pilnveido un prezentē
tekstu.
Santa Grigus, Baiba Z. Zeiļaka.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 7. klasei.
Rīga : Zvaigzne ABC, 2007 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 7. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007
Iveta Vīduša.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 8. klasei.
Rīga : Zvaigzne ABC, 2008 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 8. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2008
Anita Vanaga, Jolanta Babrāne.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei.
Rīga : Zvaigzne ABC, 2006 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2006
Uzdevumi iepriekš minētajās grāmatās, piem. uzd. nodaļā
Pārspriedums.
2.1.1. Izmanto atslēgvārdu noteikšanas paņēmienus un
zināšanas par teksta vizuālā noformējuma grafiskajiem līdzekļiem,
lai interpretētu un novērtētu tekstu un tā galveno domu. Salīdzina
ar citu viedokli un veido secinājumus
Santa Grigus, Baiba Zeiļaka.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 7. klasei.
Rīga : Zvaigzne ABC, 2007 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 7. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007
Uzdevumi nodaļā Pārspriedums, piem., 32. uzd., 25. lpp. izpēta
tekstā izceltos vārdus, vārdu savienojumus un to nozīmi tekstā,
skaidro šo vārdu lietojuma nozīmi tekstā, apkopo secinājumus.
Iveta Vīduša.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 8. klasei.
Rīga : Zvaigzne ABC, 2008 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 8. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2008
Uzdevumi nodaļā Saziņa, piem., 1.–8. uzd., pēta rokrakstus,
parakstus, lasa tekstus par grafoloģiju. Uzdevumi tematā Konspekts,
piem., 14.–16. uzd., 15.–18. lpp., Tēzes13.-22. lpp. 20. uzd., 20.
lpp. – meklē
Anita Vanaga, Jolanta Babrāne.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei.
Rīga : Zvaigzne ABC, 2006 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2006
Lasa un novērtē tekstus temata Lasīšanas paņēmieni jeb stratēģijas
uzdevumos, piem., 79.–85. uzd., 57.–62. lpp.
2.1.2. Detalizēti pamato viedokli par teksta nolūku un
noskaņu, personu rīcību un izjūtām, notikumu cēloņiem un sekām.
Raksturo autora individuālo valodas stilu un tā ietekmi uz
adresātu. Pamatojumā izmanto argumentētus izteikumus un atbilstošu
terminoloģiju
Santa Grigus, Baiba Zeiļaka.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 7. klasei. Rīga :
Zvaigzne ABC, 2007 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 7. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007
Iveta Vīduša.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 8. klasei. Rīga :
Zvaigzne ABC, 20086 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 8. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2008
Uzdevumi iepriekš minētajās grāmatās, piem. nodaļas Pārspriedums
temata Faktu vākšana, 33. uzd., 25. lpp.
Nodaļā Saziņa, piem., 2. uzd., 5. lpp., 3. uzd., 6. lpp.
Anita Vanaga, Jolanta Babrāne.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei.
Rīga : Zvaigzne ABC, 2006 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2006
Darbs ar tekstiem uzdevumu kopā tematos Īsais raksts jeb viedoklis,
29.–30. lpp.,
Domraksts, 31.–32. lpp.
2.1.3. Patstāvīgi izvirza mērķi un organizē teksta
plānošanas procesu, izvēloties sev piemērotu ideju un domu
pieraksta veidu. Reflektē un izvērtē to, apspriežoties par teksta
saturu un uzbūvi ar citiem. Raksta pārspriedumu un argumentēto
eseju
Santa Grigus, Baiba Zeiļaka.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 7. klasei.
Rīga : Zvaigzne ABC, 2007 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 7. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007
Nodaļā Pārspriedums piedāvātie uzd., piem., tematā Temata izvēle un
plānošana, 34. –36. lpp., tematā Pārsprieduma rakstīšana, 37.
lpp.–40. lpp.
Anita Vanaga, Jolanta Babrāne.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei.
Rīga : Zvaigzne ABC, 2006 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2006
Uzdevumi nodaļas Tekstu veidi tematā Argumentētā eseja, 49.–51.
lpp.
2.1.4. Novērtē teksta uzbūvi un savdabīgas struktūras
elementus, piemēram, neierastu teksta daļu kārtību, citu tekstu
iekļāvumu, komentārus, attēlus. Raksta ar personisko pieredzi un
izdomu, fantāziju saistītus tekstus, ievērojot teksta uzbūvi un
izmantojot žanra prasībām, adresātam un saziņas veidam piemērotus
valodas līdzekļus.
Santa Grigus, Baiba Z. Zeiļaka.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 7. klasei.
Rīga : Zvaigzne ABC, 2007 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 7. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007
Iveta Vīduša.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 8. klasei.
Rīga : Zvaigzne ABC, 2008 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 8. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2008
Anita Vanaga, Jolanta Babrāne.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei.
Rīga : Zvaigzne ABC, 2006 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2006
Visās iepriekš minētajās grāmatās piedāvāti uzdevumos piedāvāti
daudzveidīgi teksti, ar kuriem darbojoties iespējams sasniegt
2.1.4. sasniedzamo rezultātu.
2.1.5. Raksta patstāvīgi ielūgumu, apsveikumu, lietišķo
vēstuli, iesniegumu, paskaidrojumu, dzīvesgaitas aprakstu (CV),
motivācijas vēstuli, arī digitālajā formā un e-vidē.
Iveta Vīduša.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 8. klasei.
Rīga : Zvaigzne ABC, 2008 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 8. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2008
Nodaļas Lietišķie raksti, 161.–166. lpp. piedāvātajos uzdevumos
mācās rakstīt dzīvesgaitas aprakstu (CV), motivācijas
vēstuli.
Anita Vanaga, Jolanta Babrāne.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei.
Rīga : Zvaigzne ABC, 2006 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2006
Tematā Lietišķie raksti, 49.–52. lpp. atkārto jau apgūtos lietišķos
rakstus – ielūgums, apsveikums, lietišķā vēstule, iesniegums,
paskaidrojums, dzīvesgaitas apraksts (CV), motivācijas
vēstule.
2.1.6. Izmanto rakstzīmju sistēmu atbilstoši saziņas
situācijai un savam individuālajam stilam. Salīdzina, novērtē
dažādus rakstīšanas stilus, veidojot sev
piemērotāko.
Santa Grigus, Baiba Z. Zeiļaka.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 7. klasei.
Rīga : Zvaigzne ABC, 2007 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 7. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007
Iveta Vīduša.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 8. klasei.
Rīga : Zvaigzne ABC, 20086 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 8. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2008
Anita Vanaga, Jolanta Babrāne.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei.
Rīga : Zvaigzne ABC, 2006 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2006
Veicot jau iepriekš minētos uzd. tekstveidē un saziņā u. c., veido
savu rakstīšanas stilu, mācību grāmatās piedāvāti daudzveidīgi
uzdevumi, lai skolēns izkoptu savu individuālo stilu, mācītos
objektīvi vērtēt paveikto, gan izmantojot piedāvātos vērtēšanas
kritērijus, gan izstrādājot savus.
2.1.7. Rediģē savu tekstu. Sniedz un saņem konstruktīvu
atgriezenisko saiti. Izmanto dažādus paņēmienus teksta uzlabošanai,
piemēram, jautājumu formulēšanu, diskusijas, nepieciešamo avotu un
resursu izmantošanu, laika plānojumu.
Santa Grigus, Baiba Z. Zeiļaka.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 7. klasei. Rīga :
Zvaigzne ABC, 2007 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 7. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007
Iveta Vīduša.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 8. klasei. Rīga :
Zvaigzne ABC, 2008 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 8. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2008
Anita Vanaga, Jolanta Babrāne.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei.
Rīga : Zvaigzne ABC, 2006 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2006
Mācību grāmatās piedāvātajos uzd., rakstot savus tekstus, skolēns
mācās rakstīt melnrakstu, rediģēt to, lūgt rediģēt klasesbiedram,
veikt labojumus un uzlabot teksta kvalitāti, piem., 7. klasē tematā
Pārsprieduma rakstīšana, 50.–53. uzd., 37.–40. lpp.; 8. klasē
tematā Konspekts, 15.–18. lpp. 16. uzd., 18. lpp.; tematā
Domraksts. 33.–39. lpp., 49. uzd. (Rakstīšanas seminārs), 39.
lpp.
2.1.8. Salīdzina runas atšķirības formālās un neformālās
saziņas situācijās, formulē secinājumus. Mērķtiecīgi plāno un veido
strukturētu un saturīgu mutvārdu runu. Izmanto tādus runas
labošanas paņēmienus kā stilistiski neveikli izteikto domu
pārfrāzēšana, neprecīzi izvēlēto jēdzienu aizstāšana ar precīzākiem
jēdzieniem un terminiem, ilustrējošu piemēru minēšana. Rosina
klausītājus uz diskusiju.
Anita Vanaga, Jolanta Babrāne.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei.
Rīga : Zvaigzne ABC, 2006 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2006
Nodaļas Saziņa tematā Mutvārdu saziņa, 18.–28. lpp. piedāvātie
uzd., piem., 17. uzd., 18. lpp. reflektē par 24. uzd., 23. lpp.
cilvēka runas izpausmēm, attēlo savus secinājumus zīmējumā. 24.–27.
uzd., 23.–24. lpp. mācās sagatavot saturīgu runu (izprast runas
tenmatu, runas mērķi, auditoriju)
3. Valodas ir sistēmiskas. Skaņas un rakstzīmes veido
vārdus, vārdi veido teikumus un izteikumus. Radoši darbojoties ar
skaņām, vārdiem un teikumiem, mēs veidojam izpratni par valodu un
tās uzbūvi
3.1.1. Motivēti izvēlas un lieto savā tekstā daudzveidīgu
vārdu krājumu un frazeoloģismus, lai izteiktu savas domas un
panāktu noteiktu ietekmi uz adresātu. Iesaistās sarunās par valodas
jautājumiem, lietojot atbilstošu terminoloģiju.
Santa Grigus, Baiba Zeiļaka.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 7. klasei.
Rīga : Zvaigzne ABC, 2007 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 7. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007
Tematā Daiļliteratūras valoda, 10.–13. lpp. 11. uzd., 11. lpp.
atsauc atmiņā, kas ir frazeoloģismi, skaidro piedāvātos
frazeoloģismus, nepieciešamības gadījumā izmanto “Frazeoloģismu
vārdnīcu”. 26. uzd., 19.–20. lpp. lasa interviju ar tulku A.
Veisbergu; intervē kādu pazīstamu cilvēku un noskaidro, kurās runas
situācijās vajadzētu lietot svešvārdus, kurās – latviskas cilmes
vārdus; 28. uzd., 21. lpp. noskaidro un izpēta, kurus slenga vārdus
lieto klasesbiedri, izveido slenga vārdnīcu, secina, kāda ir
pētījuma un vārdnīcas nozīme savas valodas kopšanā.
Anita Vanaga, Jolanta Babrāne.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei.
Rīga : Zvaigzne ABC, 2006 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2006
Nodaļas Leksikoloģija, 128.–148. lpp. uzdevumos, piem., 188. uzd.,
132. lpp. raksta īso rakstu, skaidro vārda “zelts” nozīmi
piedāvātajā vārdkopā, nosaka savā darbā vārdus, kuri lietoti
tiešajā un pārnestajā nozīmē; 191. uzd., 133. lpp. raksta darbu par
“lidojumiem” ar velosipēdu, iesaistot sinonīmus, antonīmus,
homonīmu pāri; 194. uzd., 134. lpp. veic projekta darbu, sacerot
dzejoli, atskaņām izmantojot homonīmus un homoformas; veido klases
dzejoļu krājumu. 212. uzd., 143. lpp. raksta pārdomu darbu,
vērtējot paša pamanītās valodas kļūdas skolā, plašsaziņas līdzekļos
vai citur. 213. uzd., 143. lpp. iepazīstas ar valodnieces V.
Skujiņas viedokli par vārdu “filozofija”, iesaista valodnieces
minētos svešvārdus saliktā teikumā. 215. uzd., 144. lpp. pēta
Latvijas karti un jēdzienus, kurus dažādās Latvijas vietās lieto
atšķirīgi nekā literārajā valodā; secina, kā sauc šos vārdus.
236.– 259. uzd. uzdevums nodaļā Frazeoloģija, 160.–172. lpp.
3.1.2. Saklausa dažādus runātās valodas variantus un nosaka
to atšķirības no literārās valodas. Analizē, izprot un lieto
formālajai vai neformālajai situācijai atbilstošu leksiku,
izvēloties precīzākus vārdus, arī ar stilistisku vai emocionālu
ekspresiju. Pamato savu izvēli.
Santa Grigus, Baiba Z. Zeiļaka.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 7. klasei.
Rīga : Zvaigzne ABC, 2007 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 7. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007
Uzdevumi nodaļā Valoda un mēs, 5.–22. lpp., piem., 15. uzd., 13.
lpp. raksturo kādas profesijas pārstāvi, nenosaucot profesiju. 29.
uzd., 21. lpp. aplūko zīmējumu un palīdz izvēlēties vajadzīgo ārstu
un optimālo apmeklējuma laiku, skaidro, kāpēc vārdu optimāls
nelieto vispārākajā pakāpē; novērtē dialogu.
Anita Vanaga, Jolanta Babrāne.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei.
Rīga : Zvaigzne ABC, 2006 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2006
Uzdevumi nodaļā Leksikoloģija, 127.–148. lpp., piem., 202. uzd.,
138. lpp. raksturo saziņas partnerus, saziņas situāciju,
stilistiskās nokrāsas slāņu vārdu izmantojumu; pārraksta tekstu
literārajā valodā. 204. uzd., 139. lpp. uzraksta dialogu par
karikatūru, izmantojot vismaz 6 dažādus stilistiskas un emocionālas
nokrāsas vārdus.
3.1.3. Pamato intonācijas, pauzes, žestu un mīmikas nozīmi
runā. Prasmīgi izmanto šīs zināšanas savos mutvārdu tekstos un citu
runas vērtēšanā. Analizē un izprot valodas spēles ikdienas valodā,
arī plašsaziņas līdzekļos un sociālajos tīklos.
Anita Vanaga, Jolanta Babrāne.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei.
Rīga : Zvaigzne ABC, 2006 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2006
Uzdevumi nodaļā Saziņa, 13.–28. lpp., piem., 15. uzd., 16. lpp.
aplūko zīmējumus, skaidro, ko nozīmē attēlotie žesti; izdomā jautru
stāstu par zīmējumos redzamo cilvēku piedzīvojumiem un situācijām,
kurās viņi lieto šos žestus. 17. uzd., 18. lpp. raksturo cilvēka
runas izpausmes, ja nepieciešams pēta shēmu; uzzīmē zīmējumu vai
komiksu “Cilvēka izpausmes runā”. 31. uzd., 28. lpp. piedalās
runāšanas seminārā.
3.1.4. Raksta vārdus atbilstoši latviešu valodas
ortogrāfijas normām. Ja nepieciešams, izmanto vārdu pareizrakstības
pārbaudes līdzekļus savas valodas pilnveidei. Pamato noteikta avota
izvēli.
Santa Grigus, Baiba Z. Zeiļaka.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 7. klasei.
Rīga : Zvaigzne ABC, 2007 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 7. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007
Nodaļu Darbības vārds, Prievārds, Saikļi, Partikulas, Izsauksmes
vārdi, Vārdšķiru gramatiskie homonīmi. 40.–228. lpp. uzdevumos
pievērš uzmanību ortogrāfijas normu nostiprināšanai un
padziļināšanai.
Anita Vanaga, Jolanta Babrāne.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei.
Rīga : Zvaigzne ABC, 2006 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2006
Nodaļā Ortogrāfija, 113. lpp.–116. lpp. uzdevumos pievērš uzmanību
ortogrāfijas normu nostiprināšanai un padziļināšanai.
3.1.5. Izmanto latviešu valodas vārddarināšanas paņēmienus
atbilstoši sava teksta iecerēm un savam individuālajam stilam,
veidojot arī jaunvārdus. Pamato vārddarināšanas nozīmi
terminoloģijas apguvē, teksta bagātināšanā un noteikta efekta
radīšanā.
Santa Grigus, Baiba Z. Zeiļaka.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 7. klasei.
Rīga : Zvaigzne ABC, 2007 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 7. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007
Nodaļas Pārspriedums, 22.–40. lpp. uzdevumos pievērš uzmanībusavam
individuālajam stilam un vārdu lietojumam.
Iveta Vīduša.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 8. klasei.
Rīga : Zvaigzne ABC, 20086 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 8. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2008
Nodaļas Referāts, 13.–28. lpp. uzdevumos pievērš uzmanību sava
teksta veidošanai atbilstoši referāta rakstīšanas
nosacījumiem.
Anita Vanaga, Jolanta Babrāne.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei. Rīga :
Zvaigzne ABC, 2006 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2006
Nodaļās Morfoloģija, 109.–112. lpp.uzdevumos pievērš uzmanību
vārddarināšanas paņēmieniem, salīdzina tekstus, nosaka izcelto
vārdu vārddarināšanas paņēmienus, skaidro vārdu nozīmju atšķirības,
nosaka, kā teksti atšķiras stila ziņā.
3.1.6. Apzināti izvēlas un lieto dažādu vārdšķiru vārdus un
to gramatiskās formas noteikta mērķa un efekta radīšanai runā vai
rakstveida tekstā. Nosaka vārdu piederību vārdšķirai un vārdu
gramatiskās formas.
Nodaļu Darbības vārds, Prievārds, Saikļi, Partikulas, Izsauksmes
vārdi, Vārdšķiru gramatiskie homonīmi. 40.–228. lpp. uzdevumos
pievērš uzmanību darbības vārdu, saikļu, partikulu, izsauksmes
vārdu un dažādu vārdšķiru vārdu gramatiskajiem homonīmiem; vārdu
piederību vārdšķirai, to lietojumam runā un rakstītā tekstā.
Anita Vanaga, Jolanta Babrāne.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei.
Rīga : Zvaigzne ABC, 2006 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2006
Nodaļas Morfoloģija uzdevumos, piem., 157. uzd., 111. lpp. nosaka
vārdķiras, skaidro lielo sākumburtu lietojumu.
3.1.7. Zina un atdala ar pieturzīmēm savrupinājumus un
iespraudumus. Veido tekstu, izmantojot daudzveidīgas sintaktiskās
konstrukcijas atbilstoši savām iecerēm un teksta
adresātam.
Iveta Vīduša.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 8. klasei.
Rīga : Zvaigzne ABC, 2008 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 8. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2008
Nodaļu Savrupinājumi, 85.–111. lpp. un Iespraudumi, 129.–134. lpp.
uzdevumos nostiprina prasmi lietot pieturzīmes savrupinājumu un
iespraudumu atdalīšanai tekstā; apzināti izmanto šīs konstrukcijas
savos tekstos, piem., 147. uzd., 107. lpp. veic pētījumu par
savrupinājumiem piedāvātajā tekstā; izveido nosacījumu sarakstu, kā
veiksmīgi lietot pieturzīmes teikumos ar savrupinājumiem. 150.
uzd., 110. lpp. grupā raksta piedāvātā teksta (noveles) nobeigumu,
izmantojot savrupinājumus, izvērtē veikumu. 151. uzd., 111. lpp.
novērtē savas grupas veikumu un veic pašvērtējumu.
3.1.8. Veidojot tekstu, ievēro latviešu valodas
interpunkcijas normas, pamato interpunkcijas zīmju lietojumu savā
un citu tekstā. Skaidro neierastu interpunkcijas zīmju lietojumu
literāros darbos un informatīvos tekstos.
Iveta Vīduša.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 8. klasei.
Rīga : Zvaigzne ABC, 2008 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 8. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2008
Nodaļās Sintakses jēdziens, Teikuma locekļi, Savrupinājumi, Uzruna
un uzrunas grupa, Iespraudumi, Salikts sakārtots teikums, Salikts
pakārtots teikums, 29. –160. lpp. nostiprina prasmes un padziļina
izpratni par latviešu valodas interpunkcijas normām; skaidro
pieturzīmju lietojumu un lieto tās savos tekstos.
Anita Vanaga, Jolanta Babrāne.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei. Rīga :
Zvaigzne ABC, 2006 +
Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei. Darba
lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2006
Nodaļas Sintakse, 83.–107. lpp. uzdevumos turpina iepriekšējās
klasēs apgūto, pievēršot uzmanību sarežģītākiem gadījumiem, piem.,
jauktam saliktam teikumam, vienlīdzīgi palīgteikumi, palīgteikumi
bez ievadītājvārda, izsacījumi.
Papildmateriāli latviešu valodas mācībām pamatskolā un vidusskolā
Vingrinājumi, pārbaudes darbi
Sagatavošanā . Iluta Dalbiņa, Agnese Puķe. Darbības vārds pamatskolai. Tiešsaistes mācību materiāls. Tiešsaistes materiāls palīdzēs skolēnam atkārtot un padziļināt zināšanas par darbības vārdu un divdabja teicienu, attīstot pašvadītas mācīšanās prasmes. Tematos iekļauti adaptīvi uzdevumi – katram uzdevumam ir 3 varianti atkarībā no tā grūtības pakāpes.
Agita Ambote. Latviešu valodas pareizrakstība. Darba lapas vidusskolēniem. Darba lapas vidusskolēniem sniedz iespēju daudzpusīgiem vingrinājumiem pareizrakstības iemaņu apguvē.
Agita Ambote. Latviešu valodas pareizrakstība. Tabulas. Tabulas atgādina par ortogrāfijas, interpunkcijas un dažiem stilistikas nosacījumiem, kuru ievērošana nodrošina pareizu rakstību.
Iluta Dalbiņa, Inese Lāčauniece. Vingrinājumi un pārbaudes darbi latviešu valodā 9– 12. klase. Krājumu veido piecas daļas: fonētika, morfoloģija, sintakse, gatavošanās domrakstam un pārbaudes darbi.
Signe Heinberga. Latviešu valodas pareizrakstības vingrinājumi pamatskolai. Latviešu valodas pareizrakstības vingrinājumi pamatskolas skolēna patstāvīgam darbam, veicot 20 vingrinājumus (katrā 4 uzdevumi) valodas prasmju nostiprināšanai un salīdzinot ar atbildēm, izvērtējot pēc piedāvātajiem kritērijiem.
Laimdota Jonkuse. Vingrinājumu lapas ikdienas darbam latviešu valodas stundās 9.– 12. klašu skolēniem. Krājumā piedāvātas 50 darba lapas, kurās izmantoti konkrēta rakstnieka kāda daiļdarba 4–7 teikumi, par kuriem izveidoti daudzveidīgi uzdevumi fonētikā, morfoloģijā, sintaksē, leksikoloģijā, ortogrāfijā, interpunkcijā un radoši uzdevumi saziņā.
Ilona Karpenko. Pārbaudes darbi latviešu valodā 9. klasei. Krājumu skolēni var izmantot patstāvīgajam darbam, bet skolotājs – mācību satura nostiprināšanas procesā mācību stundās.
Sak. Kaspars Špūle. Valsts pārbaudes darbi latviešu valodā vidusskolai (2004-2011). Krājums piedāvā eksāmenu darbu paraugus līdz 2011. gadam. Piedāvātie uzdevumi palīdz noskaidrot, kā skolēns izprot un pārzina valodas sistēmu, valodas kultūras normas, valodas terminus, teikumu veidošanas principus. Krājums noderīgs praktiskam treniņam un sevis pašpārbaudei.
Rokasgrāmatas
Inese Auziņa, Juris Goldmanis, Valdis Klišāns, Rudīte Kriķe. Latviešu valoda, matemātika, vēsture pamatskolai shēmās un tabulās. Rokasgrāmata. Rokasgrāmatā apkopots pamatskolas mācību priekšmetu – latviešu valodas, matemātikas un vēstures – saturs uzskatāmās shēmās un tabulās, lai skolēniem būtu viegli atkārtot apgūto mācību saturu; sistematizēt iegūtās zināšanas; atrast nepieciešamo informāciju; sagatavoties 9. klases eksāmeniem.
Aina Blinkena. Latviešu interpunkcija. Praktisku padomu grāmata, kura piedāvā gan latviešu interpunkcijas vēstures apskatu, gan teorētisko pamatojumu. Materiālu ir viegli uztvert vizuāli.
Rūta Koluža. Mazā latviešu valodas pareizrakstības rokasgrāmata. Rokasgrāmata pašmācībai – galvenokārt pareizrakstības praktisko iemaņu pilnveidošanai. Ortogrāfijas un interpunkcijas nodaļā aplūkotas nozīmīgākās pareizrakstības likumības, piedāvāti praktiski padomi un pārbaudes diktāti, kuros akcentētas apgūstamās likumības. Pēdējā nodaļā aplūkotas raksturīgākās kļūdas vārdu, vārdu grupu izvēlē un lietojumā teikumā.
Rita Lāce. Padomdevējs domraksta autoram 7.– 12. klase. Grāmata sniedz padomus, kā veiksmīgi uzrakstīt domrakstu: apraksts, vēstījums, pārspriedums, argumentētā un mākslinieciskā eseja, literārā pasaka, miniatūra. Šo rakstu darbu veidi skaidroti, gan analizējot skolēnu rakstītus piemērus, gan rakstnieku literāro darbu fragmentus. Skaidrojumu papildina rosinoši uzdevumi.
Anita Romane. Latviešu valodas rokasgrāmata. Tabulas un shēmas. Aplūkotas ne tikai gramatikas, bet arī citu valodas gudrību sistēma un likumsakarības.
Aina Rubīna. Latviešu valodas rokasgrāmata. Valodas kultūra teorijā un praksē. Grāmata piedāvā pārskata tabulas par latviešu valodas vārdšķirām, dzimtēm un deklinācijām, konjugācijām un citiem gramatikas jautājumiem; testus un vingrinājumus; testu un vingrinājumu atbildes.
Valentīna Skujiņa. Latviešu valoda lietišķajos rakstos. Izdevumā pievērsta uzmanība valodas jautājumiem, kas aktuāli oficiālā, lietišķā valodas lietojumā; praksē biežāk novērotajām valodas kļūdām; valodas pamatlikumu atkārtošanai un iegaumēšanai.
Skaidrīte Urževica. Rokasgrāmata latviešu valodā. Izdevumā ietverta daudzpusīga informācija par galvenajām valodniecības nozarēm. Teoriju palīdz izprast piemēri un paraugi.
Ārija Talce. Mācos latviešu valodu. Svarīgākie likumi, vingrinājumi, testi. Rokasgrāmata piedāvā pievērst uzmanību pareizai atsevišķu vārdšķiru vārdu formu lietošanai, to iesaistīšanai teikumos; pievērst uzmanību svarīgākajiem sintakses un interpunkcijas jautājumiem; viegli iemācīties latviešu valodu, pārbaudot apgūto pašpārbaudes testos. Īpaši noderīga tiem, kam latviešu valoda nav dzimtā valoda.
Praktiskas grāmatas, kurās piedāvāti mācību uzdevumi un teorija
Rita Lāce. Mūsu valoda. Latviešu valoda 10.– 12. klasei. Latviešu valodas perspektīvas; Publiskā runa; Vārdu krājuma bagātināšana; Lietišķie raksti – CV, iesniegums, iniciatīvas vēstule u. c.; Saruna ar iespējamo darba devēju; Tekstveide un tekstu tipi. Akcentētas vidusskolēnam nepieciešamās valodas vēstures, leksikoloģijas, fonētikas, morfoloģijas, sintakses zināšanas, apvienojot lingvistisko un komunikatīvo pieeju valodas apguvē. Noderēs kā palīglīdzeklis iepriekš minēto jautājumu apguvē.
Mārīte Milzere, Ināra Pāvula. Praktiskā latviešu valoda. Grāmatā iekļautie daudzveidīgie uzdevumi mijas ar praktiskiem piemēriem un teoriju. Grāmata noderēs vidusskolēniem, profesionālās izglītības skolu audzēkņiem, kā arī tiem, kas pagūst latviešu valodu.
Sērijas Špikeris izdevumi
Inese Auziņa. Latviešu valodas gramatika. Morfoloģija. Krājumā tabulās un shēmās ir apkopots svarīgākais par latviešu valodas vārdšķirām un to lietojumu.
Inese Auziņa. Latviešu valodas gramatika. Sintakse. Tabulās un shēmās apkopots pats svarīgākais par vārdu savienojumu, teikuma un teksta sintaksi. Šī informācija noderēs gan ikdienas mācībās, gan gatavojoties pārbaudes darbiem un noslēguma eksāmeniem.
Inese Auziņa. Raksturīgākās kļūdas latviešu valodā. Sniegta pilnīga, konspektīva un labi pārskatāma informācija par nozīmīgākajiem latviešu valodas pareizrakstības un gramatikas likumiem, vārdu saīsināšanu un atsevišķiem stilistikas jautājumiem, kas saistīti ar pareizu vārdu izvēli.
Anita Romane. Latviešu valodas rokasgrāmata. Konspektīvi aplūkoti pareizrakstības, valodas kultūras, granmatikas, fonētikas, stilistikas jautājumi.
Noderīgi skolotājiem
Ilona Karpenko. Diktāti latviešu valodā 5.–6. klasei un Diktāti latviešu valodā 7.–9. klasei. Krājumos apkopoti diktāti ar uzdevumiem, izlases diktāti, radošie diktāti, kontroldiktāti. Diktātos izmantoti gan latviešu tautas pasaku, gan daiļliteratūrs (mūsdienu un klasiskās literatūras) darbu fragmenti, gan arī populārzinātniski teksti, iekļauta vārdnīca, kurā skaidrota mazāk zināmu vārdu nozīme. Teksti izmantojami arī citu mācību uzdevumu veikšanai.
Gatavojoties mācību stundām, izmantojamas “Valodas labirintu” (5.–9. klase) Skolotāju grāmatas.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 5. klasei. Skolotāja grāmata.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 6. klasei. Skolotāja grāmata.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 7. klasei. Skolotāja grāmata.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 8. klasei. Skolotāja grāmata.
Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei. Skolotāja grāmata.