Valodu mācību joma. Latviešu valoda

2020-05-18

Sasniedzamie rezultāti Valodu jomā, beidzot 3., 6. un 9. klasi, un izmantojamās mācību grāmatas un mācību materiāli

Beidzot 6. klasi

Beidzot 9. klasi

Papildmateriāli latviešu valodas mācībām pamatskolā un vidusskolā


Beidzot 6. klasi

1. Mēs sazināmies, klausoties, lasot, runājot un rakstot, lai uzzinātu un sniegtu informāciju, paustu emocijas un veidotu attiecības. Katrai saziņas situācijai ir konteksts, kas nosaka teksta saturu, formu un ietekmē noteiktu valodas līdzekļu izvēli. Dzimtā valoda ir citu valodu apguves pamats, savukārt citas valodas palīdz labāk saprast dzimto valodu.
1.1.1. Pamato latviešu valodas nozīmi Latvijas sabiedrībā un savā dzīvē, kā arī dzimtās valodas nozīmi citu valodu apguvē.
Gunta Sālījuma, Vija Valtere. Valodas labirinti. Latviešu valoda 5. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 5. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007
Dzimtā valoda un valsts valoda, 7.–9. lpp. 

1.1.2. Klausoties ar mācībām vai interesēm saistītus tekstus un skatoties video sižetus vai filmas, saprot informāciju, nosaka teksta galveno informāciju un domu. Iesaistās saziņā par dzirdēto/redzēto, izmantojot konkrētus faktus, piemērus, saturiski nozīmīgas detaļas.
Gunta Sālījuma, Vija Valtere. Valodas labirinti. Latviešu valoda 5. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 5. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007
Valodas funkcijas jeb uzdevumi, 9.–12. lpp.; Valodu daudzveidība, 12.–13. lpp.; Zīmes agrāk un tagad, 16.–26. lpp. (strādā ar tekstiem, attēliem); Saziņas veidi, 27. –33. lpp.

1.1.3. Veikli un ar izpratni lasa mācībām un savām interesēm atbilstošu tekstu. Atrodot tajā galvenos vārdus un frāzes, atbildot uz jautājumiem un uzdodot jautājumus pašiem, nosaka teksta galveno domu un tajā paustās idejas. Formulē viedokli par izlasītā teksta noderīgumu un turpmākajām izmantošanas iespējām.
Gunta Sālījuma, Vija Valtere. Valodas labirinti. Latviešu valoda 5. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 5. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007

1.1.2. minētajos tematos daudzos uzdevumos piedāvāts strādāt ar tekstu, piem., 37. uzd., 26. lpp. (atbild uz jautājumiem, pastāsta saviem vārdiem, par ko ir runa piedāvātajā tekstā); 40. uzd., 28, lpp. (lasa vairākus tekstus, atbild uz jautājumiem) u. c.
Antra Rudzīte, Daina Štokmane. Valodas labirinti. Latviešu valoda 6. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 2008 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 6. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2008
Mutvārdu saziņa, 7. –13. lpp.; Rakstveida saziņa, 4.–34. lpp. Šajos u. c. tematos daudzos uzdevumos piedāvāts strādāt ar tekstu, piem., 21. uzd., 24. lpp. (lasa interviju, atbild uz jautājumiem, novērtē interviju); 25. uzd., 29. lpp. (novērtē viedokli par anotāciju, atzīmē zināmo, jauno, neskaidro informāciju) u. c.

1.1.4. Iesaistās saziņā, ievērojot saziņas tematu, dalībniekus, vietu, laiku un nolūku. Izmanto piemērotus verbālos un neverbālos saziņas līdzekļus.
Gunta Sālījuma, Vija Valtere. Valodas labirinti. Latviešu valoda 5. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 2012 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 5. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007
Nodaļa Saziņa, 27.–60. lpp.
Saziņas veidi, 39. uzd. (uzzīmē kādu priekšmetu, parādību u. tml., kas saistīta ar vārdu saziņa, izskaidro savu zīmējumu); 42. uzd., 30. lpp. (iepazīstas ar attēliem, noskaidro, ko nozīmē viens un tas pats žests dažādu tautu izpratnē); 45.–50. uzd., 31.–33. lpp. (daudzveidīgi uzdevumi par neverbālo saziņu); 52. uzd., 35. lpp. (lasa tekstu un pēta shēmas, un noskaidro, kura shēma atbilst saziņas situācijai).
Uzdevumi tematos Monologs, 36.–41. lpp.; Dialogs, 42.–63. lpp.
Antra Rudzīte, Daina Štokmane. Valodas labirinti. Latviešu valoda 6. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 2008 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 6. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2008
Nodaļa Saziņa, 7.–34. lpp.
Uzdevumi tematos Publiskā runa, 7.–9. lpp.; Pārliecināšanas runa, 9. –13. lpp. Rakstveida saziņa, 14.–34. lpp.

1.1.5. Ierosina un uztur dialogu, paužot savu viedokli un uzklausot citus. Piedaloties diskusijā, pamana viedokļu atšķirības, ir tolerants pret citu viedokli.
Gunta Sālījuma, Vija Valtere. Valodas labirinti. Latviešu valoda 5. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 5. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007
Uzdevumi tematā Dialogs, 42.–63. lpp.

1.1.6. Pielāgo mutvārdu tekstu un rakstu darbu saturu, uzbūvi un apjomu atkarībā no saziņas veida mutvārdos vai rakstu formā, arī e-saziņā. Lieto piemērotu teksta žanru un vizuālos līdzekļus.
Gunta Sālījuma, Vija Valtere. Valodas labirinti. Latviešu valoda 5. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 5. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007
Nodaļa Saziņa, 27.–60. lpp.
Uzdevumi iepriekš minētajos tematos Monologs, 36.–41. lpp.; Dialogs, 42.–63. lpp.
Uzdevumi tematā Rakstveida saziņa (privātā vēstule, ielūgums, apsveikums, iesniegums), 48.–60. lpp.
Antra Rudzīte, Daina Štokmane. Valodas labirinti. Latviešu valoda 6. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 2008 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 6. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2008
Nodaļa Saziņa, 7.–34. lpp.
Uzdevumi tematos Publiskā runa, 7.–9. lpp.; Pārliecināšanas runa, 9. –13. lpp. Rakstveida saziņa (skolēnu saraksts, iesniegums, instrukcija, sludinājums, vēstule, intervija, anotācija, scenārijs), 14.–34. lpp.

1.1.7. Pamana un raksturo saziņas dalībnieku, savas un literāro tēlu emocijas. Pamato savu viedokli ar konkrētiem piemēriem, balstoties personiskajā un citu pieredzē.
Gunta Sālījuma, Vija Valtere. Valodas labirinti. Latviešu valoda 5. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 5. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007
Nodaļā Saziņa, 27.–60. lpp. izmantoti dažādi teksti, arī literāri teksti, piemēram, 51. uzd., 33. lpp. (skolēni lasa Lindes fon Keizerlinkas stāstu “Neteica neko”, vērtē pieaugušos un Elizabeti, pārdomā līdzīgas situācijas savā pieredzē); 52. uzd., 35. lpp. (saistībā ar iepriekš minēto tekstu pēta shēmas, un noskaidro, kura shēma atbilst saziņas situācijai) u. c. uzdevumi.
Antra Rudzīte, Daina Štokmane. Valodas labirinti. Latviešu valoda 6. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 2008 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 6. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2008
Nodaļa Saziņa, 7.–34. lpp.
Intervija, 22. uzd., 27. lpp. (uzraksta interviju ar kādu interesantu cilvēku, kopā ar klasesbiedriem veido žurnālu, kurā ievieto intervijas, vai veido radioraidījumu u. tml.).

1.1.8. Saziņā pamana citu un ievēro savu runātāja un rakstītāja kultūru formālās un neformālās saziņas situācijās. Spēj sazināties ar dažādu kultūru cilvēkiem.
Gunta Sālījuma, Vija Valtere. Valodas labirinti. Latviešu valoda 5. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 5. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007
Nodaļā Saziņa, 27.–60. lpp. izmantoti dažādi uzdevumi, kuros skolēns pievērš uzmanību saziņai ar dažādu kultūru cilvēkiem, piem. 49. uzd, 33. lpp. stāsta par saviem vērojumiem, kā cilvēki sasveicinās mūsu zemē un citās zemēs; 55. uzd. , 36. lpp. veido domu kartes par to, kad citi klausīsies runātājā; vairākos uzd. piedāvātas dzīvē reāli iespējamas situācijas, piem., 62. uzd., 40. lpp. – jākļūst par oratoru un jāuzaicina dažādas ļaužu grupas tuvējā skvēra labiekārtošanai; ievērojot norādi Ko dari un nedari uzraksta runu; 63. uzd., 41. lpp. kopā ar skolotāju un klasesbiedriem vērtē katra uzstāšanos pēc piedāvātajiem kritērijiem.
Antra Rudzīte, Daina Štokmane. Valodas labirinti. Latviešu valoda 6. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 2008 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 6. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2008
Nodaļa Saziņa, 7.–34. lpp.
Vairākos uzd. piedāvātas dzīvē reāli iespējamas situācijas, kuras var atrisisnāt, izdomājot, kā rīkoties un ko sacīt, piem., 4. uzd., 9. lpp. skolēns izvēlas vienu no četrām atškirīgām situācijām un atbilstošu veidu, kā runāt (informatīva runa, svētku runa, pārliecināšanas runa). 8. uzd.–21. uzd., 14.–24. lpp. skolēni, gatavojoties rudens eksursijai, atkārto un mācās rakstīt vai izprast nepieciešamos lietišķos rakstus (iesniegums, drošības instrukcija, vēstule, intervija, sludinājums, scenārijs).

1.1.9. Apkopo informāciju no tematiski saistītiem avotiem atbilstoši mērķim. Nošķir nepieciešamo no liekā, svarīgo no mazsvarīgā, vērtē informācijas ticamību. Sakārto to noteiktā secībā vai veidā.
Gunta Sālījuma, Vija Valtere. Valodas labirinti. Latviešu valoda 5. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 5. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007
Nodaļā Saziņa, 27.–60. lpp.
Vairākos uzd. mācās darboties ar informāciju, vērtēt to un sakārtot noteiktā secībā, piem., 67. uzd., 44. lpp. strukturē informāciju par labu sarunas biedru, norādot, ko zināja, kura informācija ir jauna. 72. uzd., 48. lpp. strukturē aptaujā iegūto informāciju tabulā; salīdzina iegūtos rezultātus ar sabiedrībā pazīstamu cilvēku viedokli. 84. uzd., 58. lpp. pēta žurnālos piedāvāto apsveikumu paraugus un novērtē, kā tajos ievēroti apsveikuma rakstīšanas nosacījumi, salīdzina ar paraugu 82. uzd., 58. lpp., sakārto pēc atbilstības.
Nodaļā Valodas funkcionālie stili, 40.–76. lpp.
Vairākos uzdevumos piedāvāts apkopot informāciju no tematiski saistītiem avotiem atbilstoši mērķim, piem., 92. uzd., 64. lpp., 99. uzd., 68. lpp. un 100. uzd., 70. lpp. izsaka viedokli, kuriem secinājumiem piekrīt, kuriem – nepiekrīt, un salīdzina ar piedāvāto tabulu. 114. uzd., 76. lpp. veic projekta darbu par paša izvēlētu tematu (sports, ģimene, dzīvnieki u. c.), meklē informāciju dažādos avotos, novērtē avotos piedāvāto tekstu.
Antra Rudzīte, Daina Štokmane. Valodas labirinti. Latviešu valoda 6. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 2008 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 6. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2008
Nodaļa Saziņa, 7.–34. lpp.
Vairākos uzd. mācās darboties ar informāciju, vērtēt to un sakārtot noteiktā secībā, piem., 5. uzd., 10. lpp. lasa ekskursijas aprakstu un meklā tajā faktus, kas apliecina, ka šajā ekskursijā nepieciešams doties; novērtē valodu tekstā (nevietā lietoti vārdi). 13. uzd., 18. lpp. vērtē sludinājumus laikrakstā. 25. uzd., 29. lpp. lasa anotāciju, novērtē to un šķiro informāciju, ko jau zināja, kas ir jauns, kas ir neskaidrs.

2. Valoda un teksti mums palīdz izzināt un saprast pašiem sevi, apkārtējo vidi un kultūru. Teksta radīšana ir jēgpilns process, kura laikā autors izmanto savu un citu pieredzi, rada jaunu informāciju, plāno, veido, pilnveido un prezentē tekstu.
2.1.1. Izmanto teksta virsrakstu, svarīgākos teikumus un atslēgvārdus, nosaka teksta tematu, galveno domu un nolūku. Salīdzina ar citu viedokli un veido secinājumus.
Gunta Sālījuma, Vija Valtere. Valodas labirinti. Latviešu valoda 5. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 5. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007
Nodaļa Tekstveide, 140.–164. lpp.
Piedāvātajos uzd. strādā ar tekstu, piem., 236. uzd., 140. lpp. sakārto pasakas teksta rindkopas atbilstoši notikumu secībai. 242. uzd., 145. lpp. raksta jautājumus par katru rindkopu, pasvītro galvenos vārdus, izveido plānu. Sadaļā Teksta temats un virsraksts, 147.–151. lpp., piem., 247.–249. uzd. strādā ar dzejoļa tekstu un nosaka, kā autora izvēlētais virsraksts atbilst dzejoļa tematam, aplūko attēlu kopas, izdomā virsrakstus; raksta stāstījumu par sev tuvu tematu.

2.1.2. Raksturo un salīdzina dzirdēta vai lasīta teksta notikumus un personas, veido secinājumus. Sasaista stāstījumu ar personisko un citu pieredzi, nosaka valodas īpatnības.
Gunta Sālījuma, Vija Valtere. Valodas labirinti. Latviešu valoda 5. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 5. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007
Nodaļa Tekstveide, 140.–164. lpp.
Vairākos uzd. raksturo un salīdzina dzirdēta un lasīta teksta notikumus un personas, saista ar savu pieredzi un nosaka valodas īpatnības, piem., 254. uzd., 152. lpp.; 261. uzd., 261. lpp. lasa 5. klases skolēna domrakstu un nosaka darbības vietu, vērtē aplūkotos notikumus, aprakstītās personas, lasa tekstu par gleznu, meklē teikumus, kuros raksturots meitenes izskats.
Antra Rudzīte, Daina Štokmane. Valodas labirinti. Latviešu valoda 6. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 2008 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 6. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2008
Nodaļa Domraksta mācība, 35.–52. lpp.
Vairākos uzd. raksturo un salīdzina dzirdēta un lasīta teksta notikumus un personas, nosaka valodas īpatnības, piem., 66. uzd., 48. lpp. novērtē 6. klases skolnieces Annas domrakstu.

2.1.3. Pirms teksta veidošanas veic piezīmes un plāno savu tekstu, reflektē par šo posmu, izvērtē to un pārrunā savas ieceres ar citiem. Veido stāstījumu. Raksta vēstījumu un aprakstu.
Gunta Sālījuma, Vija Valtere. Valodas labirinti. Latviešu valoda 5. klasei. Rīga : Zvai Zvaigzne ABC, 2007
Nodaļas domraksta mācība 149.–164. lpp. piedāvātajos uzd.
Antra Rudzīte, Daina Štokmane. Valodas labirinti. Latviešu valoda 6. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 2008 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 6. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2008
Nodaļas Domraksta mācība piedāvātajos uzd., 35. lpp.–52. lpp.

2.1.5. Raksta patstāvīgi ielūgumu un apsveikumu, pēc parauga un patstāvīgi – privātās un lietišķās vēstules, iesniegumu, paskaidrojumu, arī digitālajā formā un e-vidē.
Gunta Sālījuma, Vija Valtere. Valodas labirinti. Latviešu valoda 5. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 5. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007
Nodaļā Saziņa temati Privātā vēstule, Ielūgums, Apsveikums, Iesniegums, 48.–60. lpp.
Antra Rudzīte, Daina Štokmane. Valodas labirinti. Latviešu valoda 6. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 2008 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 6. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2008
Nodaļā Saziņa temati Iesniegums, 14. lpp.; Vēstule, 14. lpp.,

2.1.6. Skaidro daudzveidīgu rakstzīmju, tai skaitā digitālo zīmju, lietojumu tekstā. Izmanto tās savu tekstu veidošanā atbilstoši teksta nolūkam un adresātam.
Gunta Sālījuma, Vija Valtere. Valodas labirinti. Latviešu valoda 5. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 5. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007
Tematā Zīmes agrāk un tagad, 16.–26. lpp. piedāvātie uzdevumi.

2.1.7. Veido un pilnveido savu tekstu. Sniedz un iegūst atgriezenisko saiti par teksta kvalitāti, prot strādāt individuāli un sadarboties teksta rediģēšanas laikā. Reflektē par šo procesu, lai uzlabotu savu tekstu
Gunta Sālījuma, Vija Valtere. Valodas labirinti. Latviešu valoda 5. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 5. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007
Tematā Rakstveida saziņa piedāvāti uzdevumi sava teksta veidošanai, pilnveidei un atgriezeniskās saistes iegūšanai, piem., 75. uzd., 51. lpp. pēc uzrakstītas vēstules sagatavo vēstules vērtēšanas kritēriju tabulu un vērtē sava solabiedra veikumu. 87. uzd., 60. lpp. uzraksta vēstuli, kurā pastāsta, kā veicies ar lietišķo rakstu apgūšanu.
Antra Rudzīte, Daina Štokmane. Valodas labirinti. Latviešu valoda 6. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 2008 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 6. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2008
Tematā Rakstveida saziņa 16. uzd., 20. lpp. grupā raksta lietišķu vēstuli direktora vietniekam, noklausās visas vēstules un izvēlas, kuru iesniegs. 31. uzd., 33. lpp. raksta scenārija melnrakstu, apmainās ar uzrakstīto, novērtē pēc piedāvātajiem kritērijiem; ja nepieciešams papildina uzrakstīto un pārraksta to tīrrakstā.
Nodaļā Domraksta mācība vairākos uzd. piedāvāts rakstīt savu tekstu patstāvīgi vai pārī, vai grupā, to izvērtēt un papildināt, piem., 50., 51. uzd., 45. lpp.; 57. uzd., 58. uzd., 50–51. lpp.

2.1.8. Pamana mutvārdu runas atšķirības formālās un neformālās runas situācijās. Mērķtiecīgi plāno un veido saturīgu, loģisku mutvārdu runu, ievērojot tās uzbūvi un atbilsmi saziņas nolūkam un teksta žanram. Iesaistās dialogā ar klausītājiem.
Gunta Sālījuma, Vija Valtere. Valodas labirinti. Latviešu valoda 5. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 5. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007
Nodaļa Saziņa, 27.–60. lpp.
Nodaļā Saziņas veidi piedāvāti uzdevumi tematos Monologs, 36.–41. lpp.; Dialogs, 42.–63. lpp. vairāki uzd., kuros jāanalizē formālās un neformālās runas situācijas, piem., 65. uzd., 43. lpp. raksta dialogus atšķirīgām situācijām, izspēlē tos klasē, kopīgi papildin piedāvātos kritērijus un pēc tiem izvērtē izspēlētos dialogus.
Antra Rudzīte, Daina Štokmane. Valodas labirinti. Latviešu valoda 6. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 2008 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 6. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2008
Nodaļā Saziņa piedāvātie uzdevumi, piem., 3. uzd. 8. lpp. izvēlas zīmējumā kādu cilvēku savā darba vietā, uzraksta dialogu ar šo cilvēku; kopā ar klasesbiedru nolasa dialogus, izvērtē to atbilstību situācijai. 6. uzd. izpēta runas prasmes vērtēšanas kritērijus’uzraksta ieteikumus labas runas izveidei; 7. uzd., 13. lpp. sagatavo pārliecināšanas runu klasesbiedriem par došanos ekskursijā; sarīko klasē ceļojuma maršrutu konkursu un novērtē klasesbiedru pārliecināšanas runas.

3. Valodas ir sistēmiskas. Skaņas un rakstzīmes veido vārdus, vārdi veido teikumus un izteikumus. Radoši darbojoties ar skaņām, vārdiem un teikumiem, mēs veidojam izpratni par valodu un tās uzbūvi.
3.1.1. Skaidro daudznozīmīgu vārdu un frazeoloģismu nozīmi kontekstā. Izmanto sinonīmus un daudznozīmīgus vārdus, kā arī frazeoloģismus, veidojot tekstus. Iesaistās sarunā un pamato netradicionālu vārdu izvēli.
Gunta Sālījuma, Vija Valtere. Valodas labirinti. Latviešu valoda 5. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 5. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007
Nodaļā Leksikoloģija, 164.–167. lpp. piedāvātie uzd., piem., 272. uzd., 166. lpp. projekta darbs par vārda nozīmi, spēku, ietekmi, trāpīgumu. Tematā Vārda nozīme, 167.–171. lpp. uzd. par viennozīmīgiem un daudznozīmīgiem vārdiem. Temata Sinonīmi un antononīmi, 171.–178. lpp. uzdevumi. Uzdevumi tematā Frazeoloģismi, 187.–193. lpp. Pamato netradicionālu vārdu izvēli, piem., 328. uzd., 194. lpp. secina, kāpēc tekstā līdzīgi iekrāsoti atsevišķi vārdi; pārrunā, kuri vārdi šķiet neparasti.

3.1.2. Saklausa un skaidro ģimenē un tuvākajā apkārtnē lietotos, no literārās valodas atšķirīgos vārdus, piemēram, sarunvalodas vārdus, aizguvumus, izlokšņu vārdus vai vārdus, kas rada emocionālu ekspresiju. Pamato to lietojumu saziņā.
Gunta Sālījuma, Vija Valtere. Valodas labirinti. Latviešu valoda 5. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 2012 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 5. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007
Uzdevumi tematā Dažādi leksikas slāņi, 179. lpp. –185. lpp., piem., 303. uzd., 179. lpp. skaidro Z. Skujiņa vārdus, tulko iekrāsotos vārdus zināmajās valodās, meklē sakarības; 310. uzd. skaidro, kā dzejoļos minētos kokus un dārzeņus sauc vecāki un vecvecāki.

3.1.3. Runā ievēro pareizrunas normas, loģiskās pauzes un intonāciju. Pamato skaņu un vārdu nozīmi valodā iztēles un emociju attīstīšanai, piemēram, valodas spēlēs un dzejā.
Gunta Sālījuma, Vija Valtere. Valodas labirinti. Latviešu valoda 5. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 5. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007
Nodaļā Saziņa, 27.–60. lpp. pievērsta uzmanība pareizrunas normām, vārdu nozīmei, piem., 67. uzd., 44. lpp. novērtē apgalvojumus.

3.1.4. Ievēro vārdu izrunas un rakstības atšķirības. Pareizi raksta atvasinātus vārdus, salikteņus un īpašvārdus, attīstot ieradumu izmantot drukātos un digitālos palīglīdzekļus vārdu pareizrakstības pārbaudei.
Antra Rudzīte, Daina Štokmane. Valodas labirinti. Latviešu valoda 6. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 2008 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 6. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2008
Nodaļas Lietvārds, 57.–92. lpp. uzdevumos pievērsta uzmanība pareizrakstības likumībām, piem., 72. uzd., 69. lpp. par lietvārdu atvasināšanu ar izskaņām un pareizrakstības skaidrojumu; uzdevumi tematā Lielais sākumburts īpašvārdos un saliktos nosaukumos, 61.–65. lpp.

3.1.5. Saskata galvenos vārddarināšanas paņēmienus. Darina vārdus, analizējot un secinot, kādas ir latviešu valodas vārddarināšanas iespējas.
Antra Rudzīte, Daina Štokmane. Valodas labirinti. Latviešu valoda 6. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 2008 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 6. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2008
Nodaļas Lietvārds uzdevumos pievērsta uzmanība lietvārdu darināšanai ar priedēkļiem, galotnēm, izskaņām, salikteņu veidošanai, 69.–76. uzd., 66.–73. lpp.
Nodaļas Īpašības vārds uzdevumos pievērsta uzmanība īpašības vārdu darināšanai ar priedēkļiem, ar izskaņām, savienojot vārdus saliktenī, 119.–124. uzd., 102.–107. lpp.
Nodaļas Skaitļa vārds uzd. pievērsta uzmanība skaitļa vārdiem pēc sastāva 156.–160. uzd., 129.–132. lpp.
Nodaļas Apstākļa vārds uzd. pievērsta uzmanība apstākļa vārdiem, kuri radušies no citu vārdšķiru vārdu formām un vārdu savienojumiem, 236.–239. uzd., 184.–186. lpp.

3.1.6. Nosaka visu patstāvīgo vārdu piederību vārdšķirai. Izvēlas precīzākos no tiem sava teksta radīšanā un teikumu savstarpējā sasaistē.
Antra Rudzīte, Daina Štokmane. Valodas labirinti. Latviešu valoda 6. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 2008 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 6. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2008
Nodaļas Morfoloģija 53.–190. lpp. uzdevumos pievērsta uzmanība lietvārdu, īpašības vārdu, skaitļa vārdu, vietniekvārdu un apstākļa vārdu noteikšanai un to iesaistei sava teksta radīšanā, piem., 61. uzd., 57. lpp. lasa P. Brūvera dzejoli, atrod tajā atslēgas vārdus, izraksta priekšmetu un dzīvu būtņu nosaukumus kopā ar mājvietu nosaukumiem un secina, kuras vārdšķiras vārdus ir izrakstījis; 62. uzd., 58. lpp. uzraksta vārdu burtnieks vertikāli un izdomā pēc iespējas vairāk vārdu, kuri sākas ar katras rindas pirmo burtu; 64. uzd., 60. lpp. lasa reklāmas tekstu, skaidro tajā izteikto apgalvojumu, izdomā reklāmas tekstu, kurā izmantoti sugas un īpašvārdi. 102. uzd., 93. lpp. salīdzina 2 zēnu raksturojumu, secina, kurš raksturojums ir interesantāks, izraksta vārdus, kuri raksturojumu padara interesantāku, nosaka vārdšķiru; 104. uzd., 95. lpp. aplūko krāsu paleti, lasa krāsu nosaukumus, izkrāso baltu lapu sev tīkamā krāsā un uzraksta radošo darbu par izvēlēto krāsu, iesaistot pēc iespējas vairāk īpašības vārdu. 144. uzd., 122. lpp. aplūko zīmējumu, uzraksta atbildes uz jautājumiem, secina, kuri vārdi nosauc skaitļus, kuri no tiem – secību, kuri – kārtu; 155. uzd. uzraksta savu mīļo cilvēku dzimšanas dienu datumus, izmantojot dažādu pieraksta veidu, uzraksta ielūgumu, kurā uzaicina savu draugu uz dzimšanas dienas ballīti. 176. uzd., 142. lpp. izlasa teikumu pārus un nosaka, kuru vārdu vietā lietoti izceltie vārdi, nosaka izcelto vārdu vārdšķiru; 181. uzd., 148. lpp. grupā izvēlas kādu Latvijā izdotu žurnālu un sagatavo stāstījumu par to, noklausās citu grupu stāstījumu un pieraksta tajā izmantotos vietniekvārdus. 235. uzd., 184. lpp. lasa tekstu un nosaka, kuri no izceltajiem vārdiem ir apstākļa vārdi, kuri – īpašības vārdi; 242. uzd., 187. lpp. noraksta tekstu, ierakstot apstākļa vārdos trūkstošos burtus, uzraksta aprakstu par kādu Latvijas pilsētu, iesaistot tekstā 6 apstākļa vārdus.

3.1.7. Izmanto sava teksta veidošanā vienkāršus un saliktus teikumus, tiešās runas teikumus, uzrunu, vienlīdzīgus teikuma locekļus.
Gunta Sālījuma, Vija Valtere. Valodas labirinti. Latviešu valoda 5. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 5. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007
Nodaļā Teikums, 77.–134. lpp. aplūkots teikuma jēdziens, vienkāršs un salikts teikums, vienlīdzīgi teikuma locekļi, uzruna un uzrunas grupa, piem., 117. uzd., 78. lpp. lasa un salīdzina dažādas atziņas par teikumu un uzraksta pats savu teikuma raksturojumu; 133. uzd., 87. lpp. lasa vienkāršus nepaplašinātus teikumus, uzraksta vienkāršus paplašinātus teikumus par tematu "Novērojumi dabā”, 134. uzd., 87. lpp. spēlē spēli “Dzīvais teikums”, izmantojot 133. uzd. uzrakstītos teikumus: grupā izvēlas vienu teikumu un tā katra vārdu uzraksta uz līmlapiņas, pēc tam līmlapiņas iedod citai grupai, lai tā sakārto vārdus teikumā. 166. uzd., 102. lpp. lasa tekstu, meklē izceltajiem vārdiem skaidrojumu vārdnīcā; uzraksta stāstījumu “Mani paziņas mežā”, iesaistot tajā vienlīdzīgus teikuma locekļus un dažus izceltos vārdus. 185. uzd., 113. lpp. sameklē 5 tautasdziesmas ar uzrunas grupu, pārī nolasa tās viens otram, klausoties biedra lasījumā, izraksta uzrunu un uzrunas grupu iepriekš sagatavotā darba lapā; 187. uzd., 114. lpp. izpēlē situāciju, iejūtoties dažādās lomās un pierakstot teikumus, kuros ir uzruna un uzrunas grupa. 195. uzd., 118. lpp. iedomājas, ka klase piedalās olimpisko spēļu erudītu konkursā, kuram jāsagatavo informācija par olimpisko spēļu pilsētu talismaniem; raksta vienkāršus un saliktus teikumus, iekrāso saliktos teikumus un pārbauda pieturzīmju lietojumu; 221. uzd, 133. lpp. veic grupās projekta darbu “Teikums”. 234. uzd., 140. lpp. projekta darbs “Mūsdienu lasītājs un latviešu folklora”, uzraksta iespējamo sarunu ar grāmatnīcas pārdevēju, izmantojot tiešās runas teikumus.

3.1.8. Lieto atbilstošas pieturzīmes vienkāršos un saliktos teikumos.
Gunta Sālījuma, Vija Valtere. Valodas labirinti. Latviešu valoda 5. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 2012 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 5. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007

3.1.7. punktā minētie temati, kā arī citu tematu uzdevumos, kur nepieciešams, pievērsta uzmanība pieturzīmju lietojumam vienkāršos un saliktos teikumos.
Antra Rudzīte, Daina Štokmane. Valodas labirinti. Latviešu valoda 6. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 2008 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 6. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2008
Visu tematu uzdevumos, kur nepieciešams, pievērsta uzmanība pieturzīmju lietojumam vienkāršos un saliktos teikumos.

Beidzot 9. klasi

1. Mēs sazināmies, klausoties, lasot, runājot un rakstot, lai uzzinātu un sniegtu informāciju, paustu emocijas un veidotu attiecības. Katrai saziņas situācijai ir konteksts, kas nosaka teksta saturu, formu un ietekmē noteiktu valodas līdzekļu izvēli. Dzimtā valoda ir citu valodu apguves pamats, savukārt citas valodas palīdz labāk saprast dzimto valodu.
1.1.1. Argumentēti pauž viedokli par latviešu valodas un kultūras nozīmi un lietojumu mūsdienu daudzkultūru sabiedrībā Latvijā, Eiropā un pasaulē. Izturas ar cieņu pret latviešu valodu un citu tautu valodām.
Santa Grigus, Baiba Z. Zeiļaka. Valodas labirinti. Latviešu valoda 7. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 7. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007
Uzdevumi tematā Valoda un mēs, piem., 1. uzd., 5. lpp. lasa atziņas par valodu, no- lasa klasē tās, kuras rosina pārdomas par valodas nozīmi sabiedrībā un sev kā valodas lietotājam. 26. uzd., 19. lpp. lasa interviju ar Latvijas Universitātes profesoru, Eiropas Savienības sertificētu tulku A. Veisbergu par situāciju, kādā pašreiz ir valoda; intervē kādu pazīstamu cilvēku, lai noskaidrotu, kādā situācijā būtu lietojami latviskas cilmes vārdi, kādā – svešvārdi.
Anita Vanaga, Jolanta Babrāne. Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 2006 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2006
Nodaļas Vispārīgās valodniecības jautājumi tematos Valodas loma sabiedrībā, 65.–68. lpp. un Latviešu valoda, 68.–73. lpp. piedāvātajos uzdevumos, piem., 92. uzd., 96. lpp. lasa tekstu par valodas būtību un uzdevumiem sabiedrībā, noskaidro, ar ko cilvēku valoda atšķiras no dzīvnieku “valodas”, veido uzskatāmu shēmu par valodas lomu un uzdevumiem sabiedrībā un katras tautas dzīvē. 96., 97. uzd., 70–72. lpp. lasa tekstu par latviešu valodu, paskaidro, kāda nozīme ir kartei un tabulai informācijas uztverē; noskaidro, cik reižu mazāk eiropieši runā latviešu valodā nekā angļu valodā, nosauc 3 nozīmīgus uzdevumus, kas veicami latviešu valodai konkurētspējas nostiprināšanai,

1.1.2. Klausoties un skatoties informatīvus raidījumus, intervijas, diskusijas, saprot, interpretē un izvērtē dzirdēto informāciju, runātāju viedokli par galveno tematu. Pamana un raksturo saziņas dalībnieku attieksmi vienam pret otru. Analizē un vērtē dzirdēto un redzēto, argumentējot savu viedokli.
Anita Vanaga, Jolanta Babrāne. Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 2006 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2006
Lai sagatavotos klausīties un skatīties skolotāja piedāvātus vai paša izvēlētus informatīvus raidījumus, intervijas, diskusijas un spētu tās izvērtēt, veic uzdevumus nodaļā Saziņa, 13.–28. lpp.

1.1.3. Ar izpratni lasa satura, uzbūves un žanru ziņā atšķirīgus tekstus, saskatot valodas lietojuma būtiskākās īpatnības. Analizē un skaidro tekstu, novērtē savu izpratni. Salīdzina izlasīto ar iepriekš zināmo, nosaka, kādas pārdomas izlasītais teksts ir radījis.
Santa Grigus, Baiba Z. Zeiļaka. Valodas labirinti. Latviešu valoda 7. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 7. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007
Iveta Vīduša. Valodas labirinti. Latviešu valoda 8. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 20086 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 8. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2008
Anita Vanaga, Jolanta Babrāne. Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 2006 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2006
Visās iepriekš minētajās grāmatās uzdevumos izmantoti dažādu žanru teksti, atbilstoši mācību uzdevuma nolūkam skolēni rosināti analizēt un skaidrot tekstu, novērtēt savu izpratni, piemēram, Valodas labirinti. Latviešu valoda 9 un ziņo par. klasei 86. uzd., 63. lpp. piedalās lasīšanas seminārā, izmantojot pārskatīšanas paņēmienu, atbild uz jautājumiem par tekstu (ko uzzina no virsraksta, tēma, autora nolūks, kāds izskatās prērijsuns), strādā grupā pa 4, katrs ziņo par vienu tekstā izveidoto piezīmju grupu; apvienojas 4 grupās pēc piezīmju veida un ziņo par secinājumiem.

1.1.4. Iesaistās daudzveidīgās saziņas situācijās, izmantojot kontekstam piemērotus verbālos un neverbālos saziņas līdzekļus. Ievēro saziņas kultūru, apzinoties tās lomu sociālo kontaktu un sadarbības veidošanā.
Iveta Vīduša. Valodas labirinti. Latviešu valoda 8. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 20086 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 8. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2008
Nodaļā Saziņa, 5.–12. lpp. uzdevumu kopā par rokrakstu kā cilvēka individualitātes izpausmi.
Anita Vanaga, Jolanta Babrāne. Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 2006 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2006
Nodaļā Saziņa, 13.–28. lpp. piedāvātie uzd., piem., 14. uzd., 15. lpp. aplūko attēlus un nosaka tajos redzamās saziņas iedalījumu pēc saziņas līdzekļiem, formas, saziņas apstākļiem; 15. uzd., 16. lpp. nosaka, kā sauc zīmējumos redzamo saziņu, skaidro žestus un mīmiku, izdomā jautru stāstu par attēlos redzamo cilvēku piedzīvojumiem un situācijām, kurās viņi lieto žestus. 20. uzd., 21. lpp. izspēlē piedāvātās situācijas, kā runātājam jārīkojas pirms uzstāšanās, uzraksta asprātīgus iedrošinājuma vārdus oratoram.

1.1.5. Strukturē dialogu un saziņas gaitu. Virza un vada izvērstu sarunu. Piedalās diskusijā, spēj saprasties ar atšķirīgu viedokļu paudējiem.
Veido saziņas situācijai atbilstošu monologu.
Anita Vanaga, Jolanta Babrāne. Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 2006 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2006
Nodaļā Saziņa tematā Dialogs, 27.–28. lpp. piedāvātie uzd., piem., 34, uzd, 27. lpp. iepazīstas ar ieteikumiem veiksmīga dialoga izveidei, grupās izspēlē atšķirīgus (veiksmīgs un neveiksmīgs) dialogus, pārrunā un analizē, kā jutās. 36. uzd., 28. lpp. izstrādā dialoga vērtēšanas kritērijus, katrs individuāli, pēc tam tos salīdzina pārī, apvienojas ar otru pāri un izstrādā galīgo variantu, iepazīstina klasesbiedrus.
Nodaļā Saziņa tematā Monologs, 21.–22. lpp. piedāvātie uzdevumi, piem., 22. uzd., 21. lpp. iedomājas līdzības, kas raksturo dažādas runas, attēlo līdzību zīmējumā, kopīgi secina, kas nosaka runas saturu.

1.1.6. Variē un pielāgo mutvārdu tekstu un rakstu darbu saturu, uzbūvi un apjomu atkarībā no saziņas veida mutvārdos vai rakstu formā, arī e-saziņā. Daudzveidīgās saziņas situācijās lieto piemērotu teksta žanru un vizuālos līdzekļus.
Santa Grigus, Baiba Z. Zeiļaka. Valodas labirinti. Latviešu valoda 7. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 7. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007
Iveta Vīduša. Valodas labirinti. Latviešu valoda 8. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 20086 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 8. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2008
Anita Vanaga, Jolanta Babrāne. Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 2006 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2006
Uzdevumi iepriekš minētajās grāmatās gan nodaļā Saziņa, gan citās nodaļās, kur uzd. tekstos ietvertas daudzveidīgās saziņas situācijas un lietots piemērots teksta žanrs un vizuālie līdzekļi.

1.1.7. Raksturo saziņas dalībnieku, savas un literāro tēlu emocijas, iemeslus, kas tās ir radījuši. Analizē un lieto verbālos un neverbālos saziņas līdzekļus, lai paustu emocijas. Pamato savu viedokli.
Anita Vanaga, Jolanta Babrāne. Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 2006 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2006
Uzdevumi nodaļā Saziņa, 13.–28. lpp. piem., 39. uzd., 33. lpp. lasa M. Zālītes runu, noskaidro runas tematu un mērķi, uzbūvi, sameklē vārdus, kuri rada emocionālu iespaidu, novērtē runas atstāto iespaidu, 32. uzd. nolasa kultūrvēsturiskam objektam veltītu runu (uzrakstīta iepriekšējā uzd.), novērtē klasesbiedru runas pēc kritērijiem, veic savas runas pašanalīzi un salīdzina ar citu vērtējumu. 33. uzd., 27. lpp. izpēta karikatūru un novērtē, cik veiksmīgs bijis dialogs, dod ieteikumus katram sarunas partnerim.

1.1.8. Ievēro runātāja un rakstītāja kultūru daudzveidīgās saziņas situācijās, arī digitālajā vidē. Spēj piedalīties saziņā un sadarboties ar dažādu kultūru cilvēkiem. Pielāgo savu runu klausītājiem, kuriem latviešu valoda nav dzimtā valoda, piemēram, izvēloties piemērotu runas tempu, leksiku un vienkāršas sintaktiskās konstrukcijas.
Anita Vanaga, Jolanta Babrāne. Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 2006 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2006
Uzdevumi nodaļās Saziņa un Valodas kultūra. Ieteicams piedāvātos uzdevumus papildināt ar papilduzdevumiem digitālajā vidē.

1.1.9. Salīdzina vairākus informācijas avotus, izvēlas ticamākos, pamato savu izvēli. Integrē un interpretē informāciju no dažādiem avotiem. Izvēlas mērķim atbilstošu informācijas apstrādes un strukturēšanas veidu. Saskata un salīdzina sakarības, notikumu secību, cēloņus un sekas.
Santa Grigus, Baiba Zeiļaka. Valodas labirinti. Latviešu valoda 7. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 7. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007
Uzdevumi nodaļā Valoda un mēs, piem., 2. uzd., 7. lpp. salīdzina J. Baltvilka četrrindes ar latviešu tautasdziesmām, secina par latvieša attieksmi pret savu valodu agrāk un tagad. 7. uzd., 9. lpp. veic izpētes darbu, meklējot nepieciešamo informāciju vārdnīcās, secina, kuras vārdnīcas izmantotu, ja būtu jādod vārds mājām, autobusa pieturai, mājdzīvniekam, jaundibinātam uzņēmumam, ielai, kurus avotus vēl izmantotu. 13., 17., 18. uzd., 12., 14–15. lpp. pēta un novērtē informāciju enciklopēdijas tekstu, salīdzina vārda “salt” nozīmi un lietojumu N. Ikstenas pasakā un enciklopēdijā, meklē vārda skaidrojumu vārdnīcā. 20. uzd. salīdzina veikumu 17. uzd. ar informāciju par zinātnisko un populārzinātnisko valodas stilu.
Iveta Vīduša. Valodas labirinti. Latviešu valoda 8. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 20086 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 8. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2008
11.–37. uzd., 13.–27. lpp. nodaļā Referāts: mācās izvēlēties un strukturēt informāciju (konspekts, tēzes, atsauces, izmantotās literatūras saraksts) atbilstoši mērķim – uzrakstīt referātu par vienu no piedāvātajiem tematiem; pēc referātu uzrakstīšanas rīko klasē konferenci.
Anita Vanaga, Jolanta Babrāne. Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 2006 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2006
4.–10. uzd., 7.–12. lpp. nodaļā Leksikogrāfija apkopo pieredzi darbā ar enciklopēdijām un vārdnīcām, strādā ar vārdnīcām un iegūst informāciju
2. Valoda un teksti mums palīdz izzināt un saprast pašiem sevi, apkārtējo vidi un kultūru. Teksta radīšana ir jēgpilns process, kura laikā autors izmanto savu un citu pieredzi, rada jaunu informāciju, plāno, veido, pilnveido un prezentē tekstu.
Santa Grigus, Baiba Z. Zeiļaka. Valodas labirinti. Latviešu valoda 7. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 7. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007
Iveta Vīduša. Valodas labirinti. Latviešu valoda 8. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 2008 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 8. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2008
Anita Vanaga, Jolanta Babrāne. Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 2006 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2006
Uzdevumi iepriekš minētajās grāmatās, piem. uzd. nodaļā Pārspriedums.

2.1.1. Izmanto atslēgvārdu noteikšanas paņēmienus un zināšanas par teksta vizuālā noformējuma grafiskajiem līdzekļiem, lai interpretētu un novērtētu tekstu un tā galveno domu. Salīdzina ar citu viedokli un veido secinājumus
Santa Grigus, Baiba Zeiļaka. Valodas labirinti. Latviešu valoda 7. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 7. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007
Uzdevumi nodaļā Pārspriedums, piem., 32. uzd., 25. lpp. izpēta tekstā izceltos vārdus, vārdu savienojumus un to nozīmi tekstā, skaidro šo vārdu lietojuma nozīmi tekstā, apkopo secinājumus.
Iveta Vīduša. Valodas labirinti. Latviešu valoda 8. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 2008 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 8. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2008
Uzdevumi nodaļā Saziņa, piem., 1.–8. uzd., pēta rokrakstus, parakstus, lasa tekstus par grafoloģiju. Uzdevumi tematā Konspekts, piem., 14.–16. uzd., 15.–18. lpp., Tēzes13.-22. lpp. 20. uzd., 20. lpp. – meklē
Anita Vanaga, Jolanta Babrāne. Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 2006 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2006
Lasa un novērtē tekstus temata Lasīšanas paņēmieni jeb stratēģijas uzdevumos, piem., 79.–85. uzd., 57.–62. lpp.

2.1.2. Detalizēti pamato viedokli par teksta nolūku un noskaņu, personu rīcību un izjūtām, notikumu cēloņiem un sekām. Raksturo autora individuālo valodas stilu un tā ietekmi uz adresātu. Pamatojumā izmanto argumentētus izteikumus un atbilstošu terminoloģiju
Santa Grigus, Baiba Zeiļaka. Valodas labirinti. Latviešu valoda 7. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 7. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007
Iveta Vīduša. Valodas labirinti. Latviešu valoda 8. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 20086 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 8. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2008
Uzdevumi iepriekš minētajās grāmatās, piem. nodaļas Pārspriedums temata Faktu vākšana, 33. uzd., 25. lpp.
Nodaļā Saziņa, piem., 2. uzd., 5. lpp., 3. uzd., 6. lpp.
Anita Vanaga, Jolanta Babrāne. Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 2006 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2006
Darbs ar tekstiem uzdevumu kopā tematos Īsais raksts jeb viedoklis, 29.–30. lpp.,
Domraksts, 31.–32. lpp.

2.1.3. Patstāvīgi izvirza mērķi un organizē teksta plānošanas procesu, izvēloties sev piemērotu ideju un domu pieraksta veidu. Reflektē un izvērtē to, apspriežoties par teksta saturu un uzbūvi ar citiem. Raksta pārspriedumu un argumentēto eseju
Santa Grigus, Baiba Zeiļaka. Valodas labirinti. Latviešu valoda 7. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 7. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007
Nodaļā Pārspriedums piedāvātie uzd., piem., tematā Temata izvēle un plānošana, 34. –36. lpp., tematā Pārsprieduma rakstīšana, 37. lpp.–40. lpp.
Anita Vanaga, Jolanta Babrāne. Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 2006 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2006
Uzdevumi nodaļas Tekstu veidi tematā Argumentētā eseja, 49.–51. lpp.

2.1.4. Novērtē teksta uzbūvi un savdabīgas struktūras elementus, piemēram, neierastu teksta daļu kārtību, citu tekstu iekļāvumu, komentārus, attēlus. Raksta ar personisko pieredzi un izdomu, fantāziju saistītus tekstus, ievērojot teksta uzbūvi un izmantojot žanra prasībām, adresātam un saziņas veidam piemērotus valodas līdzekļus.
Santa Grigus, Baiba Z. Zeiļaka. Valodas labirinti. Latviešu valoda 7. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 7. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007
Iveta Vīduša. Valodas labirinti. Latviešu valoda 8. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 2008 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 8. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2008
Anita Vanaga, Jolanta Babrāne. Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 2006 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2006
Visās iepriekš minētajās grāmatās piedāvāti uzdevumos piedāvāti daudzveidīgi teksti, ar kuriem darbojoties iespējams sasniegt 2.1.4. sasniedzamo rezultātu.

2.1.5. Raksta patstāvīgi ielūgumu, apsveikumu, lietišķo vēstuli, iesniegumu, paskaidrojumu, dzīvesgaitas aprakstu (CV), motivācijas vēstuli, arī digitālajā formā un e-vidē.
Iveta Vīduša. Valodas labirinti. Latviešu valoda 8. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 2008 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 8. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2008
Nodaļas Lietišķie raksti, 161.–166. lpp. piedāvātajos uzdevumos mācās rakstīt dzīvesgaitas aprakstu (CV), motivācijas vēstuli.
Anita Vanaga, Jolanta Babrāne. Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 2006 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2006
Tematā Lietišķie raksti, 49.–52. lpp. atkārto jau apgūtos lietišķos rakstus – ielūgums, apsveikums, lietišķā vēstule, iesniegums, paskaidrojums, dzīvesgaitas apraksts (CV), motivācijas vēstule.

2.1.6. Izmanto rakstzīmju sistēmu atbilstoši saziņas situācijai un savam individuālajam stilam. Salīdzina, novērtē dažādus rakstīšanas stilus, veidojot sev piemērotāko.
Santa Grigus, Baiba Z. Zeiļaka. Valodas labirinti. Latviešu valoda 7. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 7. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007
Iveta Vīduša. Valodas labirinti. Latviešu valoda 8. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 20086 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 8. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2008
Anita Vanaga, Jolanta Babrāne. Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 2006 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2006
Veicot jau iepriekš minētos uzd. tekstveidē un saziņā u. c., veido savu rakstīšanas stilu, mācību grāmatās piedāvāti daudzveidīgi uzdevumi, lai skolēns izkoptu savu individuālo stilu, mācītos objektīvi vērtēt paveikto, gan izmantojot piedāvātos vērtēšanas kritērijus, gan izstrādājot savus.

2.1.7. Rediģē savu tekstu. Sniedz un saņem konstruktīvu atgriezenisko saiti. Izmanto dažādus paņēmienus teksta uzlabošanai, piemēram, jautājumu formulēšanu, diskusijas, nepieciešamo avotu un resursu izmantošanu, laika plānojumu.
Santa Grigus, Baiba Z. Zeiļaka. Valodas labirinti. Latviešu valoda 7. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 7. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007
Iveta Vīduša. Valodas labirinti. Latviešu valoda 8. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 2008 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 8. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2008
Anita Vanaga, Jolanta Babrāne. Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 2006 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2006
Mācību grāmatās piedāvātajos uzd., rakstot savus tekstus, skolēns mācās rakstīt melnrakstu, rediģēt to, lūgt rediģēt klasesbiedram, veikt labojumus un uzlabot teksta kvalitāti, piem., 7. klasē tematā Pārsprieduma rakstīšana, 50.–53. uzd., 37.–40. lpp.; 8. klasē tematā Konspekts, 15.–18. lpp. 16. uzd., 18. lpp.; tematā Domraksts. 33.–39. lpp., 49. uzd. (Rakstīšanas seminārs), 39. lpp.

2.1.8. Salīdzina runas atšķirības formālās un neformālās saziņas situācijās, formulē secinājumus. Mērķtiecīgi plāno un veido strukturētu un saturīgu mutvārdu runu. Izmanto tādus runas labošanas paņēmienus kā stilistiski neveikli izteikto domu pārfrāzēšana, neprecīzi izvēlēto jēdzienu aizstāšana ar precīzākiem jēdzieniem un terminiem, ilustrējošu piemēru minēšana. Rosina klausītājus uz diskusiju.
Anita Vanaga, Jolanta Babrāne. Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 2006 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2006
Nodaļas Saziņa tematā Mutvārdu saziņa, 18.–28. lpp. piedāvātie uzd., piem., 17. uzd., 18. lpp. reflektē par 24. uzd., 23. lpp. cilvēka runas izpausmēm, attēlo savus secinājumus zīmējumā. 24.–27. uzd., 23.–24. lpp. mācās sagatavot saturīgu runu (izprast runas tenmatu, runas mērķi, auditoriju)

3. Valodas ir sistēmiskas. Skaņas un rakstzīmes veido vārdus, vārdi veido teikumus un izteikumus. Radoši darbojoties ar skaņām, vārdiem un teikumiem, mēs veidojam izpratni par valodu un tās uzbūvi
3.1.1. Motivēti izvēlas un lieto savā tekstā daudzveidīgu vārdu krājumu un frazeoloģismus, lai izteiktu savas domas un panāktu noteiktu ietekmi uz adresātu. Iesaistās sarunās par valodas jautājumiem, lietojot atbilstošu terminoloģiju.
Santa Grigus, Baiba Zeiļaka. Valodas labirinti. Latviešu valoda 7. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 7. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007
Tematā Daiļliteratūras valoda, 10.–13. lpp. 11. uzd., 11. lpp. atsauc atmiņā, kas ir frazeoloģismi, skaidro piedāvātos frazeoloģismus, nepieciešamības gadījumā izmanto “Frazeoloģismu vārdnīcu”. 26. uzd., 19.–20. lpp. lasa interviju ar tulku A. Veisbergu; intervē kādu pazīstamu cilvēku un noskaidro, kurās runas situācijās vajadzētu lietot svešvārdus, kurās – latviskas cilmes vārdus; 28. uzd., 21. lpp. noskaidro un izpēta, kurus slenga vārdus lieto klasesbiedri, izveido slenga vārdnīcu, secina, kāda ir pētījuma un vārdnīcas nozīme savas valodas kopšanā.
Anita Vanaga, Jolanta Babrāne. Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 2006 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2006
Nodaļas Leksikoloģija, 128.–148. lpp. uzdevumos, piem., 188. uzd., 132. lpp. raksta īso rakstu, skaidro vārda “zelts” nozīmi piedāvātajā vārdkopā, nosaka savā darbā vārdus, kuri lietoti tiešajā un pārnestajā nozīmē; 191. uzd., 133. lpp. raksta darbu par “lidojumiem” ar velosipēdu, iesaistot sinonīmus, antonīmus, homonīmu pāri; 194. uzd., 134. lpp. veic projekta darbu, sacerot dzejoli, atskaņām izmantojot homonīmus un homoformas; veido klases dzejoļu krājumu. 212. uzd., 143. lpp. raksta pārdomu darbu, vērtējot paša pamanītās valodas kļūdas skolā, plašsaziņas līdzekļos vai citur. 213. uzd., 143. lpp. iepazīstas ar valodnieces V. Skujiņas viedokli par vārdu “filozofija”, iesaista valodnieces minētos svešvārdus saliktā teikumā. 215. uzd., 144. lpp. pēta Latvijas karti un jēdzienus, kurus dažādās Latvijas vietās lieto atšķirīgi nekā literārajā valodā; secina, kā sauc šos vārdus.
236.– 259. uzd. uzdevums nodaļā Frazeoloģija, 160.–172. lpp.

3.1.2. Saklausa dažādus runātās valodas variantus un nosaka to atšķirības no literārās valodas. Analizē, izprot un lieto formālajai vai neformālajai situācijai atbilstošu leksiku, izvēloties precīzākus vārdus, arī ar stilistisku vai emocionālu ekspresiju. Pamato savu izvēli.
Santa Grigus, Baiba Z. Zeiļaka. Valodas labirinti. Latviešu valoda 7. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 7. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007
Uzdevumi nodaļā Valoda un mēs, 5.–22. lpp., piem., 15. uzd., 13. lpp. raksturo kādas profesijas pārstāvi, nenosaucot profesiju. 29. uzd., 21. lpp. aplūko zīmējumu un palīdz izvēlēties vajadzīgo ārstu un optimālo apmeklējuma laiku, skaidro, kāpēc vārdu optimāls nelieto vispārākajā pakāpē; novērtē dialogu.
Anita Vanaga, Jolanta Babrāne. Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 2006 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2006
Uzdevumi nodaļā Leksikoloģija, 127.–148. lpp., piem., 202. uzd., 138. lpp. raksturo saziņas partnerus, saziņas situāciju, stilistiskās nokrāsas slāņu vārdu izmantojumu; pārraksta tekstu literārajā valodā. 204. uzd., 139. lpp. uzraksta dialogu par karikatūru, izmantojot vismaz 6 dažādus stilistiskas un emocionālas nokrāsas vārdus.

3.1.3. Pamato intonācijas, pauzes, žestu un mīmikas nozīmi runā. Prasmīgi izmanto šīs zināšanas savos mutvārdu tekstos un citu runas vērtēšanā. Analizē un izprot valodas spēles ikdienas valodā, arī plašsaziņas līdzekļos un sociālajos tīklos.
Anita Vanaga, Jolanta Babrāne. Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 2006 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2006
Uzdevumi nodaļā Saziņa, 13.–28. lpp., piem., 15. uzd., 16. lpp. aplūko zīmējumus, skaidro, ko nozīmē attēlotie žesti; izdomā jautru stāstu par zīmējumos redzamo cilvēku piedzīvojumiem un situācijām, kurās viņi lieto šos žestus. 17. uzd., 18. lpp. raksturo cilvēka runas izpausmes, ja nepieciešams pēta shēmu; uzzīmē zīmējumu vai komiksu “Cilvēka izpausmes runā”. 31. uzd., 28. lpp. piedalās runāšanas seminārā.

3.1.4. Raksta vārdus atbilstoši latviešu valodas ortogrāfijas normām. Ja nepieciešams, izmanto vārdu pareizrakstības pārbaudes līdzekļus savas valodas pilnveidei. Pamato noteikta avota izvēli.
Santa Grigus, Baiba Z. Zeiļaka. Valodas labirinti. Latviešu valoda 7. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 7. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007
Nodaļu Darbības vārds, Prievārds, Saikļi, Partikulas, Izsauksmes vārdi, Vārdšķiru gramatiskie homonīmi. 40.–228. lpp. uzdevumos pievērš uzmanību ortogrāfijas normu nostiprināšanai un padziļināšanai.
Anita Vanaga, Jolanta Babrāne. Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 2006 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2006
Nodaļā Ortogrāfija, 113. lpp.–116. lpp. uzdevumos pievērš uzmanību ortogrāfijas normu nostiprināšanai un padziļināšanai.

3.1.5. Izmanto latviešu valodas vārddarināšanas paņēmienus atbilstoši sava teksta iecerēm un savam individuālajam stilam, veidojot arī jaunvārdus. Pamato vārddarināšanas nozīmi terminoloģijas apguvē, teksta bagātināšanā un noteikta efekta radīšanā.
Santa Grigus, Baiba Z. Zeiļaka. Valodas labirinti. Latviešu valoda 7. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 7. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2007
Nodaļas Pārspriedums, 22.–40. lpp. uzdevumos pievērš uzmanībusavam individuālajam stilam un vārdu lietojumam.
Iveta Vīduša. Valodas labirinti. Latviešu valoda 8. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 20086 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 8. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2008
Nodaļas Referāts, 13.–28. lpp. uzdevumos pievērš uzmanību sava teksta veidošanai atbilstoši referāta rakstīšanas nosacījumiem.
Anita Vanaga, Jolanta Babrāne. Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 2006 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2006
Nodaļās Morfoloģija, 109.–112. lpp.uzdevumos pievērš uzmanību vārddarināšanas paņēmieniem, salīdzina tekstus, nosaka izcelto vārdu vārddarināšanas paņēmienus, skaidro vārdu nozīmju atšķirības, nosaka, kā teksti atšķiras stila ziņā.

3.1.6. Apzināti izvēlas un lieto dažādu vārdšķiru vārdus un to gramatiskās formas noteikta mērķa un efekta radīšanai runā vai rakstveida tekstā. Nosaka vārdu piederību vārdšķirai un vārdu gramatiskās formas.
Nodaļu Darbības vārds, Prievārds, Saikļi, Partikulas, Izsauksmes vārdi, Vārdšķiru gramatiskie homonīmi. 40.–228. lpp. uzdevumos pievērš uzmanību darbības vārdu, saikļu, partikulu, izsauksmes vārdu un dažādu vārdšķiru vārdu gramatiskajiem homonīmiem; vārdu piederību vārdšķirai, to lietojumam runā un rakstītā tekstā.
Anita Vanaga, Jolanta Babrāne. Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 2006 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2006
Nodaļas Morfoloģija uzdevumos, piem., 157. uzd., 111. lpp. nosaka vārdķiras, skaidro lielo sākumburtu lietojumu.

3.1.7. Zina un atdala ar pieturzīmēm savrupinājumus un iespraudumus. Veido tekstu, izmantojot daudzveidīgas sintaktiskās konstrukcijas atbilstoši savām iecerēm un teksta adresātam.
Iveta Vīduša. Valodas labirinti. Latviešu valoda 8. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 2008 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 8. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2008
Nodaļu Savrupinājumi, 85.–111. lpp. un Iespraudumi, 129.–134. lpp. uzdevumos nostiprina prasmi lietot pieturzīmes savrupinājumu un iespraudumu atdalīšanai tekstā; apzināti izmanto šīs konstrukcijas savos tekstos, piem., 147. uzd., 107. lpp. veic pētījumu par savrupinājumiem piedāvātajā tekstā; izveido nosacījumu sarakstu, kā veiksmīgi lietot pieturzīmes teikumos ar savrupinājumiem. 150. uzd., 110. lpp. grupā raksta piedāvātā teksta (noveles) nobeigumu, izmantojot savrupinājumus, izvērtē veikumu. 151. uzd., 111. lpp. novērtē savas grupas veikumu un veic pašvērtējumu.

3.1.8. Veidojot tekstu, ievēro latviešu valodas interpunkcijas normas, pamato interpunkcijas zīmju lietojumu savā un citu tekstā. Skaidro neierastu interpunkcijas zīmju lietojumu literāros darbos un informatīvos tekstos.
Iveta Vīduša. Valodas labirinti. Latviešu valoda 8. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 2008 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 8. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2008
Nodaļās Sintakses jēdziens, Teikuma locekļi, Savrupinājumi, Uzruna un uzrunas grupa, Iespraudumi, Salikts sakārtots teikums, Salikts pakārtots teikums, 29. –160. lpp. nostiprina prasmes un padziļina izpratni par latviešu valodas interpunkcijas normām; skaidro pieturzīmju lietojumu un lieto tās savos tekstos.
Anita Vanaga, Jolanta Babrāne. Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei. Rīga : Zvaigzne ABC, 2006 + Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei. Darba lapas. Rīga : Zvaigzne ABC, 2006
Nodaļas Sintakse, 83.–107. lpp. uzdevumos turpina iepriekšējās klasēs apgūto, pievēršot uzmanību sarežģītākiem gadījumiem, piem., jauktam saliktam teikumam, vienlīdzīgi palīgteikumi, palīgteikumi bez ievadītājvārda, izsacījumi.

Papildmateriāli latviešu valodas mācībām pamatskolā un vidusskolā

Vingrinājumi, pārbaudes darbi

Sagatavošanā . Iluta Dalbiņa, Agnese Puķe.  Darbības vārds pamatskolai. Tiešsaistes mācību materiāls. Tiešsaistes materiāls palīdzēs skolēnam atkārtot un padziļināt zināšanas par darbības vārdu un divdabja teicienu, attīstot pašvadītas mācīšanās prasmes. Tematos iekļauti adaptīvi uzdevumi – katram uzdevumam ir 3 varianti atkarībā no tā grūtības pakāpes.

Agita Ambote. Latviešu valodas pareizrakstība. Darba lapas vidusskolēniemDarba lapas vidusskolēniem sniedz iespēju daudzpusīgiem vingrinājumiem pareizrakstības iemaņu apguvē.

Agita Ambote. Latviešu valodas pareizrakstība. TabulasTabulas atgādina par ortogrāfijas, interpunkcijas un dažiem stilistikas nosacījumiem, kuru ievērošana nodrošina pareizu rakstību.

Iluta Dalbiņa, Inese Lāčauniece. Vingrinājumi un pārbaudes darbi latviešu valodā 912. klase.  Krājumu veido piecas daļas: fonētika, morfoloģija, sintakse, gatavošanās domrakstam un pārbaudes darbi.

Signe Heinberga. Latviešu valodas pareizrakstības vingrinājumi pamatskolaiLatviešu valodas pareizrakstības vingrinājumi pamatskolas skolēna patstāvīgam darbam, veicot 20 vingrinājumus (katrā 4 uzdevumi) valodas prasmju nostiprināšanai un salīdzinot ar atbildēm, izvērtējot pēc piedāvātajiem kritērijiem.

Laimdota Jonkuse. Vingrinājumu lapas ikdienas darbam latviešu valodas stundās 9.12. klašu skolēniem.  Krājumā piedāvātas 50 darba lapas, kurās izmantoti konkrēta rakstnieka kāda daiļdarba 4–7 teikumi, par kuriem izveidoti daudzveidīgi uzdevumi fonētikā, morfoloģijā, sintaksē, leksikoloģijā, ortogrāfijā, interpunkcijā un radoši uzdevumi saziņā.

Ilona Karpenko. Pārbaudes darbi latviešu valodā 9. klaseiKrājumu skolēni var izmantot patstāvīgajam darbam, bet skolotājs – mācību satura nostiprināšanas procesā mācību stundās.

Sak. Kaspars Špūle. Valsts pārbaudes darbi latviešu valodā vidusskolai (2004-2011)Krājums piedāvā eksāmenu darbu paraugus līdz 2011. gadam. Piedāvātie uzdevumi palīdz noskaidrot, kā skolēns izprot un pārzina valodas sistēmu, valodas kultūras normas, valodas terminus, teikumu veidošanas principus. Krājums noderīgs praktiskam treniņam un sevis pašpārbaudei.

Rokasgrāmatas

Inese Auziņa, Juris Goldmanis, Valdis Klišāns, Rudīte Kriķe. Latviešu valoda, matemātika, vēsture pamatskolai shēmās un tabulās. Rokasgrāmata. Rokasgrāmatā apkopots pamatskolas mācību priekšmetu – latviešu valodas, matemātikas un vēstures – saturs uzskatāmās shēmās un tabulās, lai skolēniem būtu viegli atkārtot apgūto mācību saturu; sistematizēt iegūtās zināšanas; atrast nepieciešamo informāciju; sagatavoties 9. klases eksāmeniem.

Aina Blinkena. Latviešu interpunkcijaPraktisku padomu grāmata, kura piedāvā gan latviešu interpunkcijas vēstures apskatu, gan teorētisko pamatojumu. Materiālu ir viegli uztvert vizuāli.

Rūta Koluža. Mazā latviešu valodas pareizrakstības rokasgrāmataRokasgrāmata pašmācībai – galvenokārt pareizrakstības praktisko iemaņu pilnveidošanai. Ortogrāfijas un interpunkcijas nodaļā aplūkotas nozīmīgākās pareizrakstības likumības, piedāvāti praktiski padomi un pārbaudes diktāti, kuros akcentētas apgūstamās likumības. Pēdējā nodaļā aplūkotas raksturīgākās kļūdas vārdu, vārdu grupu izvēlē un lietojumā teikumā.

Rita Lāce. Padomdevējs domraksta autoram 7. 12. klaseGrāmata sniedz padomus, kā veiksmīgi uzrakstīt domrakstu: apraksts, vēstījums, pārspriedums, argumentētā un mākslinieciskā eseja, literārā pasaka, miniatūra. Šo rakstu darbu veidi skaidroti, gan analizējot skolēnu rakstītus piemērus, gan rakstnieku literāro darbu fragmentus. Skaidrojumu papildina rosinoši uzdevumi.

Anita Romane. Latviešu valodas rokasgrāmata. Tabulas un shēmasAplūkotas ne tikai gramatikas, bet arī citu valodas gudrību sistēma un likumsakarības.

Aina Rubīna. Latviešu valodas rokasgrāmata. Valodas kultūra teorijā un praksēGrāmata piedāvā  pārskata tabulas par latviešu valodas vārdšķirām, dzimtēm un deklinācijām, konjugācijām un citiem gramatikas jautājumiem; testus un vingrinājumus; testu un vingrinājumu atbildes.

Valentīna Skujiņa. Latviešu valoda lietišķajos rakstosIzdevumā pievērsta uzmanība valodas jautājumiem, kas aktuāli oficiālā, lietišķā valodas lietojumā; praksē biežāk novērotajām valodas kļūdām; valodas pamatlikumu atkārtošanai un iegaumēšanai.

Skaidrīte Urževica. Rokasgrāmata latviešu valodāIzdevumā ietverta daudzpusīga informācija par galvenajām valodniecības nozarēm. Teoriju palīdz izprast piemēri un paraugi.

Ārija Talce. Mācos latviešu valodu. Svarīgākie likumi, vingrinājumi, testiRokasgrāmata piedāvā pievērst uzmanību pareizai atsevišķu vārdšķiru vārdu formu lietošanai, to iesaistīšanai teikumos; pievērst uzmanību svarīgākajiem sintakses un interpunkcijas jautājumiem; viegli iemācīties latviešu valodu, pārbaudot apgūto pašpārbaudes testos. Īpaši noderīga tiem, kam latviešu valoda nav dzimtā valoda.

Praktiskas grāmatas, kurās piedāvāti mācību uzdevumi un teorija

Rita Lāce. Mūsu valoda. Latviešu valoda 10. 12. klaseiLatviešu valodas perspektīvas; Publiskā runa; Vārdu krājuma bagātināšana; Lietišķie raksti – CV, iesniegums, iniciatīvas vēstule u. c.; Saruna ar iespējamo darba devēju; Tekstveide un tekstu tipi. Akcentētas vidusskolēnam nepieciešamās valodas vēstures, leksikoloģijas, fonētikas, morfoloģijas, sintakses zināšanas, apvienojot lingvistisko un komunikatīvo pieeju valodas apguvē. Noderēs kā palīglīdzeklis iepriekš minēto jautājumu apguvē.

Mārīte Milzere, Ināra Pāvula. Praktiskā latviešu valodaGrāmatā iekļautie daudzveidīgie uzdevumi mijas ar praktiskiem piemēriem un teoriju. Grāmata noderēs vidusskolēniem, profesionālās izglītības skolu audzēkņiem, kā arī tiem, kas pagūst latviešu valodu.

Sērijas Špikeris izdevumi

Inese Auziņa. Latviešu valodas gramatika. MorfoloģijaKrājumā tabulās un shēmās ir apkopots svarīgākais par latviešu valodas vārdšķirām un to lietojumu.

Inese Auziņa. Latviešu valodas gramatika. SintakseTabulās un shēmās apkopots pats svarīgākais par vārdu savienojumu, teikuma un teksta sintaksi. Šī informācija noderēs gan ikdienas mācībās, gan gatavojoties pārbaudes darbiem un noslēguma eksāmeniem.

Inese Auziņa. Raksturīgākās kļūdas latviešu valodāSniegta pilnīga, konspektīva un labi pārskatāma informācija par nozīmīgākajiem latviešu valodas pareizrakstības un gramatikas likumiem, vārdu saīsināšanu un atsevišķiem stilistikas jautājumiem, kas saistīti ar pareizu vārdu izvēli.

Anita Romane. Latviešu valodas rokasgrāmataKonspektīvi aplūkoti pareizrakstības, valodas kultūras, granmatikas, fonētikas, stilistikas jautājumi.  

Noderīgi skolotājiem

Ilona Karpenko. Diktāti latviešu valodā 5.–6. klasei un Diktāti latviešu valodā 7.–9. klaseiKrājumos apkopoti diktāti ar uzdevumiem, izlases diktāti, radošie diktāti, kontroldiktāti. Diktātos izmantoti gan latviešu tautas pasaku, gan daiļliteratūrs (mūsdienu un klasiskās literatūras) darbu fragmenti, gan arī populārzinātniski teksti, iekļauta vārdnīca, kurā skaidrota mazāk zināmu vārdu nozīme. Teksti izmantojami arī citu mācību uzdevumu veikšanai.

Gatavojoties mācību stundām, izmantojamas “Valodas labirintu” (5.–9. klase) Skolotāju grāmatas.

Valodas labirinti. Latviešu valoda 5. klasei. Skolotāja grāmata.

Valodas labirinti. Latviešu valoda 6. klasei. Skolotāja grāmata.

Valodas labirinti. Latviešu valoda 7. klasei. Skolotāja grāmata.

Valodas labirinti. Latviešu valoda 8. klasei. Skolotāja grāmata.

Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei. Skolotāja grāmata.


Iesaki draugiem