Kultūras izpratnes un pašizpausmes mākslā mācību joma. Literatūra
2020-01-22
Literatūra Teātra māksla Vizuālā māksla Mūzika
Folkloras un literatūras žanri un izmantotie darbi pamatskolas literatūras grāmatās
Sasniedzamie rezultāti Kultūras izpratnes un pašizpausmes mākslā mācību jomā, beidzot 3., 6. un 9. klasi, un izmantojamās mācību grāmatas un mācību materiāli
Literatūra |
|
Beidzot 6. klasi |
Mācību grāmatas un mācību materiāli |
1. Katram mākslas veidam ir tam raksturīgi izteiksmes līdzekļi |
|
1.1. Raksturo mākslas (literatūra, vizuālā un audiovizuālā māksla, mūzika, teātris, arhitektūra un dizains) izteiksmes līdzekļus un novērtē iespējas ar tiem radoši izpausties. |
|
1.8. Raksturo un mācās vērtēt savas un cittautu folkloras un literārā darba kompozīcijas elementus. Pauž savu viedokli par literāru darbu un mācās izprast tā māksliniecisko kvalitāti salīdzinājumā ar citiem mākslas darbiem. |
|
1.9. Pazīst, izvēlas un lieto valodas un tēlainās izteiksmes līdzekļus (pārnestā nozīme, deminutīvs, alegorija, personifikācija, epitets, metafora), kuri nepieciešami literārā darba izveidē. Vērtē lietojumu, salīdzina un pamato ietekmi uz tekstu. |
|
2. Ideju, emociju un viedokļa paušanā nepieciešama drosme, neatlaidība un gatavība izmēģināt dažādas pieejas |
|
2.1. Īsteno radošas un mākslinieciskas idejas dažādiem sev aktuāliem mērķiem, iedvesmojoties no notikumiem sabiedrībā vai personiskajā dzīvē, no vizuālās un audiovizuālās mākslas, mūzikas, teātra mākslas, literārajiem darbiem, arhitektūras un dizaina vai dabas norisēm. Fiksē tos (pieraksta, skicē, fotografē, ieraksta vai filmē). Izmanto radošās domāšanas paņēmienus ideju precizēšanā. |
|
2.2. Raksturo savu ideju radīšanas procesu, uzdrīkstēšanos, izvēles, ieguldījumu, gandarījumu, grūtību pārvarēšanu. |
|
2.3. Uzstājas auditorijas priekšā individuālā priekšnesumā, atpazīst uztraukumu un bailes un ar pedagoga palīdzību meklē tam risinājumu. Vērtē savu un citu sniegumu. |
|
3. Radošajā darbībā cilvēks pēta un pauž savu identitāti, izprot atšķirīgus pasaules uzskatus un tradīcijas, novērtē mantojumu un mākslinieciskas inovācijas |
|
3.1. Diskutē, apspriež idejas, individuāli, pārī vai grupā veido radošu darbu (piemēram, raksta ritmizētus literārus tekstus, dialogus, monologus, sižetiskus vēstījumus, tēlainus aprakstus, fantāzijas vai literārās pasakas žanra eksperimentus, sacer skaņdarbu, izmantojot kādu no apgūtajām mūzikas formām, veido skaņu partitūras, rada skaņu stāstus), eksperimentējot un kombinējot mākslinieciskās izteiksmes līdzekļus atbilstoši radošā darba ieceres mērķim. |
|
3.3. Izmanto dažādu mākslas veidu (literatūra, vizuālā un audiovizuālā māksla, mūzika, teātris) iespējas savu emociju, vērtību un ideju paušanai. Interpretē mākslas darbu (literatūra, vizuālā un audiovizuālā māksla, mūzika, teātris) vecumposmam atbilstošā apjomā ar citu mākslas veidu izteiksmes līdzekļiem. Salīdzina, kā atšķiras viena un tā paša sižeta atspoguļojums dažādos mākslas veidos. |
|
3.4. Demonstrē, eksponē, atskaņo, raksta un lasa sadarbībā paveikto. Novērtē savu un klasesbiedru veidotus darbus kā autordarbus. Izmantojot citu autoru darbus vai idejas, atsaucas uz tiem, norādot avotus. |
|
3.5. Pēta un atbilstoši paša veidotiem kritērijiem vērtē iespēju nozīmīgākajos pasaules un Latvijas mākslas ( literatūra , vizuālā un audiovizuālā māksla, mūzika, teātris, arhitektūra un dizains) darbos un kultūrtelpā paust identitāti. Izvēlas darbus, kas kļuvuši personiski nozīmīgi, to izpētē iedvesmojas savam radošajam darbam. |
|
3.6. Raksturo un vērtē materiālā un nemateriālā kultūras mantojuma (piemēram, mutvārdu tradīcijas un izpausmes, rituāli, Dziesmu un deju svētki) nozīmi identitātes saglabāšanā. |
|
3.7. Sadarbojas kultūras mantojuma saglabāšanā tuvākajā apkaimē, kopīgi īstenojot sociāli, ekonomiski vai ekoloģiski nozīmīgas mākslas idejas publiskajā telpā. Izsaka savu identitāti mākslā, ietekmējot apkārtējās vides veidošanu un veicinot dažādu sociālu grupu un kultūru saprašanos. |
|
4. Mākslas darbi rodas noteikta laikmeta un kultūras mijiedarbībā. Tie veido daudzveidīgu pieredzi, attīsta estētisko un kultūras izpratni un spēj radīt pārmaiņas sabiedrībā |
|
|
|
4.1. Apmeklē kultūras notikumus (piemēram, izstādes, izrādes, filmas, koncertus, literārus pasākumus), veidojot savu kultūras pieredzi. Izvērtē to personisko nozīmību un aktualitāti, pauž un pamato savu viedokli un pieņem atšķirīgus viedokļus. Kultūras notikuma apmeklējuma laikā ievēro atbilstošu uzvedības modeli. |
|
4.2. Individuāli novērtē mākslas darba iedarbību uz dažādiem uztveres veidiem (piemēram, valodiskais, vizuālais, audiālais, kinestētiskais). Interpretē mākslas darbā (vizuālā un audiovizuālā māksla, mūzika, literatūra , teātris, arhitektūra un dizains) ietverto informāciju un idejas un iztēlē uztveramo, pauž savu viedokli, emocionālo attieksmi un estētisko vērtējumu. |
|
4.3. Saskata un novērtē autora pašizpausmes, cilvēka pārdzīvojumu un savstarpējo attiecību, kultūras un apkārtējās vides atspoguļojumu mākslas darbos ( literatūra , vizuālā un audiovizuālā māksla, mūzika, teātris, arhitektūra un dizains). Raksturo un vērtē mākslas darbā aktualizētās problēmas un vērtības, saistot tās ar personisko pieredzi un pasaulē notiekošo. |
|
4.4. Lasa, klausās, skatās un vēro mācīšanās mērķim atbilstošus dažādu mākslas veidu ( literatūra , vizuālā un audiovizuālā māksla, mūzika, teātris) darbus. Izsaka savu viedokli par lasīto, saklausīto, redzēto un raksturo dažādu žanru un stilu darbus mūzikā un vizuālajā mākslā. Mācās atšķirt un izvēlēties augstvērtīgus mākslas darbus. |
|
4.5. Raksturo tēlus, salīdzina tēlu un savas vērtības un intereses. Iepazīstina ar sev zināmu populāru mākslas darbu ( literatūra , vizuālā un audiovizuālā māksla, mūzika, teātris, arhitektūra un dizains) un tēlu daudzveidību, pamatojot interpretē to popularitāti sabiedrībā. |
|
Beidzot 9. klasi |
Mācību grāmatas un mācību materiāli |
1. Katram mākslas veidam ir tam raksturīgi izteiksmes līdzekļi |
|
1.1. Sava radošā darba prezentācijā un aprakstā izmanto informācijas avotus un atsauces uz tiem, lai pamatotu izvēlēto mākslas veidu ( literatūra , vizuālā un audiovizuālā māksla, mūzika, teātris, arhitektūra un dizains) un tā izteiksmes līdzekļus. |
|
1.8. Analizē un vērtē savas un cittautu folkloras un literārā darba kompozīciju un izteiksmes veidu. Vērtē literārā darba māksliniecisko kvalitāti salīdzinājumā ar citiem tekstiem un mākslas darbiem. |
|
1.9. Saskata literārā darbā izmantotos tēlainās izteiksmes līdzekļus (simbols, asonanse, aliterācija), interpretē to nozīmi tekstā. Vērtē literārā teksta valodas savdabību. |
|
1.10. Argumentēti pamato dažādu folkloras un literatūras veidu (lirika, epika, liroepika, drāma) un žanru (novele, romāns, dzejolis, miniatūra, komēdija, drāma, eposs, poēma, balāde, dzejproza) pazīmes latviešu un cittautu literāros darbos. |
|
2. Ideju, emociju un viedokļa paušanā nepieciešama drosme, neatlaidība un gatavība izmēģināt dažādas pieejas |
|
2.1. Īsteno radošas un mākslinieciskas idejas sabiedrībai un sev aktuāliem mērķiem. Izmanto daudzveidīgus radošās domāšanas paņēmienus ideju precizēšanā. Idejas realizēšanai izmanto tekstu, skaņu, attēlu, kustību un dažādas tehnoloģijas. |
|
2.2. Analizē ideju radīšanas procesu, izvērtē savu ieguldījumu, pieredzi un grupas darbību. Prezentējot ideju, atbildīgi un cieņpilni izturas pret auditoriju. |
|
2.3. Publiskās uzstāšanās laikā mērķtiecīgi izmanto apgūtās prasmes (runa, kustība, iztēle). Izvērtē savu un citu snieguma kvalitāti atbilstoši ieceres mērķim. Izvērtē savu izaugsmi. |
|
3. Radošajā darbībā cilvēks pēta un pauž savu identitāti, izprot atšķirīgus pasaules uzskatus un tradīcijas, novērtē mantojumu un mākslinieciskas inovācijas |
|
3.1. Sekojot paša plānotiem radošā procesa soļiem, daudzveidīgi izmanto mākslinieciskos un tēlainās izteiksmes līdzekļus atbilstoši ieceres mērķim, apvieno audiālos un vizuālos, divdimensiju un trīsdimensiju mākslas veidus radoša darba izveidē (piemēram, eksperimentējot raksta dzejas, prozas vai dramaturģijas tekstu, sacer skaņdarbu literāram tekstam vai animācijas filmai, veido iestudējumu un tā noformējumu), mērķtiecīgi izmanto digitālās tehnoloģijas. Atbildīgi izvērtē savu un citu paveikto atbilstoši kopīgi veidotiem kritērijiem. |
|
3.3. Radošajā darbā izmanto savu estētisko pieredzi. Interpretē mākslas darbu ( literatūra , vizuālā un audiovizuālā māksla, mūzika, teātris) vecumposmam atbilstošā apjomā, izvēloties un izmantojot citu mākslas veidu izteiksmes līdzekļus, argumentē savu izvēli. |
|
3.4. Analizē atklājuma, līdzpārdzīvojuma, radīšanas prieka, uzdrīkstēšanās un problēmu risināšanas pieredzi radošajā procesā un sadarbībā. Ievēro autortiesības regulējošas normas. |
|
3.5. Analizē sabiedrībā aktuālu procesu izpausmes dažādos laikmetīgās mākslas veidos, komentē personiski nozīmīgo. |
|
3.6. Pēta un analizē materiālā un nemateriālā kultūras mantojuma (piemēram, mutvārdu tradīcijas un izpausmes, rituāli, Dziesmu un deju svētki) nozīmi. Pamato savu unikālo piederību noteiktai kultūrai un dzīvesvidei. Novērtē sevi kā kultūras mantojuma veidotāju. |
|
3.7. Sadarbojas kultūras mantojuma saglabāšanā un popularizēšanā. Iesaistās mācību, dzīves un atpūtas vides izveidē, novērš trūkumus. Pamato nepieciešamību radīt, apzinās radošo procesu kā autora pašizpausmes un uzņēmības rezultātu. |
|
4. Mākslas darbi rodas noteikta laikmeta un kultūras mijiedarbībā. Tie veido daudzveidīgu pieredzi, attīsta estētisko un kultūras izpratni un spēj radīt pārmaiņas sabiedrībā |
|
4.1. Izvēlas savām interesēm atbilstošus kultūras notikumus. Mutiski un rakstiski vērtē savu kultūras pieredzi, paužot savu attieksmi pret dzīves un kultūras vērtībām, ko rosinājuši oriģināldarbi. |
|
4.2. Analizē un apraksta mākslas darbu formu un estētisko aspektu. Interpretē darbus to veselumā (saturs un forma). |
|
4.3. Analizē un diskutē par mākslas darbā ( literatūra , vizuālā māksla, mūzika, teātris) ietvertām individuālām un sabiedrībai kopumā svarīgām vērtībām. |
|
4.4. Lasa, klausās, skatās, vēro mācīšanās mērķim atbilstošus dažādu mākslas veidu ( literatūra , vizuālā un audiovizuālā māksla, mūzika, teātris), žanru, stilu un virzienu darbus, paplašinot savu ētisko un estētisko pieredzi. Analizē un diskutē par pazīmēm un mākslinieciskās izteiksmes līdzekļiem atbilstoši žanram, stilam un virzienam mūzikā un vizuālajā mākslā. Mācās atšķirt un izvēlēties augstvērtīgus mākslas darbus. |
|
4.5. Analizē mākslas darbu ( literatūra , vizuālā un audiovizuālā māksla, mūzika, teātris, arhitektūra un dizains) un tēlu nozīmi dažādu ideoloģiju un politikas izpausmēs. Vērtē mākslas darba, tā autora ietekmi un atbildību sabiedrības uzskatu veidošanā. Analizē autoru un viņu darbu popularitāti noteiktā laikā. |
Katrai mācību grāmatai ir savs moto, kurā rosināts skolēnam veidot savu pasaules izpratni (no vistuvākā līdz pasaules norišu izpratnei), analizējot literāros darbus, vērtējot autora ietekmi un atbildību sabiedrības uzskatu veidošanā (iesākts 4. – 6. klases posmā) , 7. kl. moto – “Uzcel savu gaismas pili”, 8. kl. – “Vērtīgais manā pasaulē”; 9. klasē – Sadarbīgais latvietis un pasaule”. |
Literatūra 4.–9. klasei
Folkloras un literatūras žanri un izmantotie darbi pamatskolas literatūras grāmatās
Folklora
Klase |
Žanrs |
Tautasdziesmas |
|
4. klase |
Par putniem |
5. klase |
Par mātes un bērna attiecībām |
6. klase |
Darba dziesmas |
7. klase |
Gadskārtu dziesmas |
8. klase |
Mūža godi (krustabas, vedības, bedības). Tēvzemes mīlestība karavīru dziesmās |
9. klase |
Par cilvēka un pasaules rašanos, par Pasaules koku, maģija tautasdziesmās |
Pasakas |
|
4. klase |
Latviešu un krievu tautas pasakas par dzīvniekiem |
5. klase |
Latviešu, igauņu, lietuviešu brīnumpasakas |
6. klase |
Latviešu tautas sadzīves pasakas |
Teikas |
|
6. klase |
Izcelšanās un vēsturiskās teikas |
9. klase |
Mitoloģiskās teikas |
6. klase |
Nostāsti, spoku un briesmu stāsti |
9. klase |
Latviešu mitoloģiskās būtnes un maģija tautas tradīcijās |
6. klase |
Anekdotes |
Mīklas, sakāmvārdi, parunas, ticējumi |
|
4.–9. klase |
Aplūkoti tematos par folkloru |
9. klase |
Kopsavilkums par folkloras veidiem un žanriem |
Eposs
Klase |
Darbi |
9. klase |
Ieskats cittautu eposos (Gilgamešs, Iliāda, Odiseja, Beovulfs, Dziesma par Rolandu, Nībelungu dziesma, Kalevala, Kalevipoegs); A. Pumpurs "Lāčplēsis" |
Dzeja
Klase |
Autori, dzejoļi |
4. klase |
Rainis "Mākonītis un Mākonīte", "Sludinājums avīzē", "Pasaka par jūras braucienu" J. Kronbergs "Dzejoļu kopa no Mākoņu grāmatas" |
5. klase |
F. Bārda "Ansītis puisītis un vectētiņš", "Maza cilvēka vakara lūgšana"; P. Brūveris "Dziesma par pasaules skaistumu", "Vācu valodas stunda"; M. Cielēna "Valoda"; Viks "Angļu valoda"; O. Vācietis "Bārdas žāvēšana"; I. Ziedonis "Uzkāpuši baltā smilšu kāpā"; I. Zandere "Neticams notikums"; J. Baltvilks "Nozagtā Parīze"; M. Rungulis "Papele" |
6. klase |
Aspazija "Raudoša debess", "Ziedoņa rīts"; O. Vācietis "Dzejoļu kopa no Sveču grāmatas"; P. Brūveris "Manai tēvuzemei", "Dziesma par pavasarīgo, noslēpumaino zummu"; I. Zandere "kājas grib skriet", "vārdurati"; K. Vērdiņš "Skumjas", "Snibs un Snobs" |
7. klase |
Auseklis "Noslēpums", "Gaismas pils"; Aspazija "Tāda es esmu", "Princese", "Spārni", "Zilā puķe", "Magone" |
8. klase |
J. Baltvilks "Zilās mīklas", "Cik maksā vidārgākais"; M. Zālīte "Visu dzīvo, kas apkārt kust, "Ģimenes sudrablietas"; A. Rancāne "Vieleišonuos", "Es mācos par zaļu zāli"; O. Vācietis "Ceļā", "Gauja", "Gaiziņš", "Zeme", "Barons", "Piesaukšana"; I. Ziedonis "Vēl nav nekā", "Es tieši uz ielas eju tev klāt", "Un pret savas tautas dziesmu", "Trīs dēli" (darba lapā J. Baltvilka, I. Ziedoņa, O. Vācieša dzejoļi) |
9. klase |
E. Veidenbaums "Kā gulbji balti padebeši", "Mosties, mosties reiz svabadais gars", "Es domāju, ka pasaulē"; "Ej un dzenies tik pēc naudas", "Īsts filozofs nav pesimists", "Jau ziediem rotātas pļavas", "Par velti ir nožēlot agrākos grēkus", "Kad niknas vētras dzīvei postu draud"; A. Čaks "Romantika", "Patētiskās kvartas", "Afišas", "Saldējums", "Rīgai", "Atzīšanās", "Sprediķis Piņķu baznīcā"; K. Elsbergs "Pļavnieku bērzi", "redz/tur aizlīda Laiks"; "Eu, Rīga", "azote siltā", "tāds nu ir mūsdienu dzīves", "Kretīnu deja", "Vai atceries mīļā", "Neatvadīsimies, kad jūsu ausainie skums"; 21. gs. dzejnieku darbu kopa (darba lapā; klausīšanās tekstos) |
Proza
Klase |
Žanrs |
Literārā pasaka |
|
4. klase |
|
5. klase |
H. K. Andersens "Īkstīte"; A. Sakse "Puķu zirnītis"; A.A. Milns "Vinnijs pūks un viņa draugi" |
6. klase |
M. Cielēna "Meža un Miglas klusēšana" |
7. klase |
K. Skalbe "Kalna gars un milzis", "Sarkangalvīte", A. de Sent-Ekziperī "Mazais princis" |
Dzejproza – epifānijas (aplūkotas tematā proza) |
|
8. klase |
I. Ziedonis "Paglaudīt galvu", "man ļoti patīk mans draugs", "Jūs esat tie gaiļi" |
Miniatūra |
|
7. klase |
M. Kvite "Balts prieks", "Varbūtības", "Vecmāmule", "Mans mīļš māts valodiš"; V. Lukaševics "2068"; M. Ķempe "Mana bērnība" |
Tēlojums | |
5. klase |
J. Jaunsudrabiņš "Viņas skolas Otiņš" |
Stāsts |
|
4. klase |
I. Samauska "Eņģelītis", J. Zvirgzdiņš "Mufa", E.B. Vaits "Šarlotes tīkls", A. Lindgrēne "Madikena", O. L. Kirkegore "Orla Varžurijējs" |
5. klase |
V. Belševica "Divi lati" ( Bille); Ē. Kestners "Emīls un Berlīnes zēni" |
6. klase |
A. Upīts "Sūnu Ciema zēni", M. Zariņš "Rūķi un pūķi", M. Rungulis "Kaķu ģenerālis", I. L. Millere (Muižzemniece), "Elīsija un Taurenis" |
7. klase |
V. Žeļezņikovs "Putnubiedēklis" |
8. klase |
R. Ezera "Sāpju mērs", "Gripa" ( Cilvēkam vajag suni); D. Rukšāne "Cizis" |
9. klase |
A. Čehovs "Hameleons", G. Ignats "Četri gadalaiki" |
Zinātniskā fantastika (stāsts) | |
8. klase |
A. Azimovs "Spoguļspēle" (darba lapā T. Kreicbergs "Dubultnieki un citi stāsti" fragments) |
Novele |
|
7. klase |
R. Blaumanis "Nāves ēnā" |
8. klase |
A. Eglītis "Izsalkuša zēna pavārgrāmata" |
Biogrāfiskā/dokumentālā proza |
|
7. klase |
O. Kroders "Mēģinu būt atklāts"; L. Muktupāvela "BrālisBrāli" |
9. klase |
I. Ziedonis "Nenoteiktā bija" |
Eseja |
|
9. klase |
M. de Monteņs "Lasītājam" (eseju ievads); "Dažiem sūtņiem raksturīga īpašība"; J. Rokpelnis "Fabrikanta dēls no Sapņu fabrikas" |
Proza
Klase |
Žanrs |
Humoreska |
|
9. klase |
M. Bērziņš "Gūtenmorgens un mūzika" |
Romāns |
|
6. klase |
T. Defombels "Tobijs Lolness. Dzīve uz naža asmens"; Dž. Svifts "Gulivera ceļojumi" |
7. klase |
J. Klīdzējs "Cilvēka bērns" |
8. klase |
G. Repše "Alvas kliedziens"; papildmat. M. Hedons "Savādais atgadījums ar suni naktī" (https://www.zvaigzne.lv/upload/literatura_8_klasei_hedons_.pdf) |
9. klase |
Z. Skujiņš "Gulta ar zelta kāju" |
Liroepika
Klase |
Žanrs |
Fabula |
|
6. klase |
Ēzops "Lauva un pele", "Bruņurupucis un zaķis"; I. Krilovs "Sisenis un skudra"; P. Sils "Bailēm lielas acis" |
Poēma |
|
4. klase |
V. Plūdonis "Eža kažociņš" |
8. klase |
V. Plūdonis "Atraitnes dēls" |
Balāde |
|
8. klase |
R. Blaumanis "Tālavas taurētājs" |
Dramaturģija
Klase |
Autors, nosaukums |
5. klase |
A. Brigadere "Sprīdītis" |
6. klase |
A. Brigadere "Maija un Paija" |
7. klase |
Rainis "Zelta zirgs" |
8. klase |
M. Zālīte "Meža gulbji" |
9. klase |
R. Blaumanis "Skroderdienas Silmačos" |
Atkārtojums
Klase |
Saturs |
9. klase |
Folkloras veidi, žanri Literatūras veidi, žanri Mākslinieciskās izteiksmes līdzekļi |