Apraksts
“Facebook efekts” ir vairāk nekā stāsts par to, kā hakeru kultūras pārstāvis kļuvis par miljardiem dolāru vērta uzņēmuma vadītāju. Vai Facebook gados jaunais dibinātājs ir ģēnijs? Drusku ķerts dīvainis? Vai varbūt mazliet no abiem?
Facebook, radies salīdzinoši nesen – 2004. gadā – Hārvarda Universitātes kopmītņu istabiņā, kļuvis par uzņēmumu, kura lietotāju skaits strauji pietuvojas miljardam un kurš izmainījis veidu, kā tveram pasauli internetā. Tā ir viena no straujāk augošajām kompānijām pasaules vēsturē. Facebook sociālās vietnes globālajai izplatībai ir nozīmīgas ietekmes sekas sabiedrībā, reklāmas tirgū un pat politikā ne tikai tā oficiālajā dzimtenē ASV, bet arī tālu aiz tās robežām no Kolumbijas līdz pat Irānai.
Grāmatas autors – tehnoloģiju reportieris Deivids Kērkpatriks – sadarbojies ar Facebook vadošajiem darbiniekiem un vadītājiem, ieskaitot pašu uzņēmuma dibinātāju Marku Cukerbergu, lai iedziļinātos kompānijas vēsturē, izprastu tās ietekmi uz mūsu ikdienas dzīvi, uzsverot galveno sociālās vietnes un vadītāja priekšplānā izvirzīto konceptu – padarīt pasauli atklātāku, nevis pārvērst Facebook par ienesīgu uzņēmumu.
Vai sistēma, kuras pamatā ir uzticēšanās, jebkad spēs attīstīties līdz pilnīgai atklātībai? Vai Facebook rīcībā esošais lietotāju datu apjoms varētu pārsniegt to, kas zināms valstu valdībām? Vai Facebook profils varētu kļūt par katra pasi – jūsu interneta pasi? Kura rokās nonāks lietotāju informācijas kontrole?... Autors uzdod īstos jautājumus par interneta ietekmi, kaut gan ne vienmēr var saņemt visas atbildes.
No angļu valodas tulkojusi Dina Kārkliņa.