“Saules gads. Rudenāji” – rudens tradīcijas latviešu folklorā

2021-08-05

Apgādā Zvaigzne ABC nākusi klajā sērijas “Saules gads” trešā grāmata “Saules gads. Rudenāji” (vēl autorēm iznākušas grāmatas “Saules gads. Lielā diena” un “Saules gads. Ziemassvētki”).

Grāmatas trīs nodaļās pētītas un saistoši izklāstītas Rudenāju cikla ikdienas un svētku tradīcijas. Rudens saulstāvji kā sakrāls notikums izsenis atzīmēts visās pasaules kultūrās. “Saules gads. Rudenāji” palīdzēs izprast, kā Rudenāji sagaidīti Latvijā un ar kādām līdz mūsdienām saglabātām tradīcijām mēs varam lepoties.

Grāmatas autores folkloristes Aīda Rancāne, Gunta Siliņa-Jasjukeviča un Ilze Briška dāsni dalās pieredzē, kuru guvušas, piedaloties folkloras kustībā, veicot pētniecisko darbu, strādājot ar studentiem un rakstot mācību un metodiskos līdzekļus. Izdevums iedvesmo izzināt tautas tradīcijas.

Pirmā nodaļa veltīta pieaugušajiem – ikvienam, kam interesē izprast svētku rituālu dziļāko nozīmi. Lasītājam piedāvāts plašs svētku norišu apraksts, apkopotas dažādu zinātnes nozaru – folkloras, kultūrvēstures, reliģijas ideju, antropoloģijas u. c. – pētījumu atziņas, citēti folkloras un lauka pētījumu materiāli. Nodaļas sākumā ir skaidrots laika, telpas un dalībnieku konteksts. Aplūkots dalībnieku loks – no dzīvajiem līdz mirušajiem, no talciniekiem līdz dievībām, piedāvāts izziņas materiāls par svētku rituālajiem atribūtiem, ēdieniem un rituālajām darbībām. Pieaugušie, izzinājuši svētku dziļāko jēgu, tos var kopīgi piedzīvot kopā ar saviem bērniem ģimenē, skolotāji – ar saviem skolēniem, īstenojot ieteikto svētku scenāriju.

Otrā nodaļa ir veidota kā mācību materiāls 1.– 4. klašu skolēniem (izmantojams arī pirmsskolā), realizējot integrēto mācīšanos kompetenču pieejā. Mācību materiāls strukturēts 4 daļās, aptverot talku, svētku, tirgus un mirušo pieminēšanas tradīcijas. Aplūkotās norises ir vērtīgi piedzīvot visiem katru gadu. Izvēle, kā piedāvātos tematus kombinēt, kuras idejas izmēģināt, ir pieaugušo ziņā. Katrā tematā informācija kārtota saskaņā ar klasisko mācīšanas ciklu – skolēna dzīves un mācīšanās pieredzes iesaistīšana, definējot izzināmo problēmjautājumu, piedāvājot jaunu informāciju, daudzveidīgu praktisko darbību, refleksiju.

Trešā nodaļa adresēta skolotājam. Tajā raksturota kompetenču pieeja un caurviju prasmju pilnveides iekļaušana mācību procesā, ietverta Rudenāju tradīciju programma 1.–4. klasei darbam integrētā mācību modelī, stundu plāni ar metodiskajiem komentāriem, alternatīvas, papildu informācijas avotu norādes.

Ir pienācis laiks kopā ar bērniem ģimenē un skolā gatavoties Rudenāju piedzīvošanai.

Pieejama arī e-grāmata.

Iesaki draugiem