Drīzumā mācību grāmata “Latviešu valoda 9. klasei. Kompetenču pieeja + digitālais papildsaturs”
Mācību grāmatas “Latviešu valoda 9. klasei” autore Jolanta Babrāne ir pieredzējusi Rīgas Franču liceja skolotāja. Autore ir pārstrādājusi un papildinājusi izglītības iestādēs augsti novērtēto Jolantas Babrānes un Anitas Vanagas mācību grāmatu “Valodas labirinti. Latviešu valoda 9. klasei” atbilstoši aktuālajam pamatizglītības standartam, radot mūsdienīgu, skolēniem draudzīgu mācību grāmatu, kas ir noslēdzošais posms latviešu valodas mācībās 4.–9. klasei. Šajā mācību grāmatā secīgi turpināts 4.–8. klasē izklāstītais mācību saturs. Grāmatas saturs izkārtots četros tematos, pievēršot lielu uzmanību pamatskolā apgūtā nostiprināšanai un padziļināšanai. Grāmata veidota pēc Ivetas Vīdušas izstrādātās programmas “Programma. Latviešu valoda 9. klasei”.
Grāmata būs lielisks palīgs gan skolēniem latviešu valodas apguvē, gan skolotājiem, plānojot šī mācību priekšmeta apguvi 9. klases skolēniem.
Mācību grāmatu papildina digitālais papildsaturs (vingrinājumi, pašvērtējuma karte, teksti labojumu veikšanai, motivācijas vēstules paraugs, atsevišķi teksti atbilžu salīdzināšanai darba lapās, mācīšanās stratēģijas, vērtēšanas kritēriju tabulas un pašvērtējumu kritēriji pielikumos, kā arī dažādi materiāli ārējos resursos). Ārējos resursus skolēns atradīs, atverot grāmatā piedāvāto kvadrātkodu vai saiti, tā pilnveidojot arī prasmi meklēt informāciju, strādāt ar dažādiem digitālajiem resursiem.
Kompleksi veidotajos uzdevumos skolēniem būs daudzveidīgas iespējas izpausties pētniecībā, dažādu avotu un resursu – tostarp audio, video, digitālo – izmantošanā, atšķirīgu žanru rakstu darbu tekstveidē, individuālā un grupu darba projektu izstrādāšanā un prezentēšanā. Tādējādi skolēni arvien attīstīs saskarsmes prasmes, veicot uzdevumus pārī un grupā.
Mācību grāmatā izmantoti dažādu žanru teksti gan no oriģinālās un tulkotās daiļliteratūras, gan no populārzinātniskās literatūras, gan no tīmekļa resursiem. Tajos ietverti interesanti un būtiski saziņas temati, lai paplašinātu skolēnu redzesloku un rosinātu veidot patstāvīgu viedokli par dažādām problēmām, kas skar sabiedrību un indivīdus.
Grāmatā piedāvāts strukturēts saturs: katra temata sākumā formulēti skolēniem sasniedzamie rezultāti, bet temata noslēgumā tiek piedāvāti kritēriji pašvērtējuma veikšanai.
Mācību grāmatas 1. tematā “Valoda – mans draugs, spogulis, vizītkarte” skolēni turpinās pilnveidot prasmi rakstīt domrakstu un īso rakstu, pētīs argumentētās esejas uzbūvi un rakstīs savu argumentēto eseju. Īpaša uzmanība tiek pievērsta tam, lai attīstītu prasmi izteikt viedokli un pamatot to ar savu pieredzi, kultūras un literatūras faktiem. Šajā tematā tiek pievērsta arī skolēnu uzmanība tam, kā novērtēt informācijas avotu ticamību. Skolēni pilnveidos prasmi vērtēt savus un klasesbiedru tekstus pēc noteiktiem kritērijiem. Autore īpašu uzmanību pievērsusi skolēnu mācīšanās prasmes pilnveidei, piemēram, novērtēt, kurš mācību materiāls labāk noder (tabula, shēma, apraksts).
2. tematā “Valoda tīklos, valodas tīklos” skolēni pētīs informāciju par dažādiem saziņas veidiem e-vidē. Autore arī šajā tematā runā ar skolēniem par to, kā padziļināt izpratni par savu mācīšanās stilu. Īpaša uzmanība pievērsta CV un motivācijas vēstules rakstīšanas prasmei, kā arī publiskās runas sagatavošanas prasmes pilnveidei, pievēršot uzmanību pareizrunas likumiem, intonācijas maiņai, pauzēm, žestiem, mīmikai.
3. tematā “Daba runā ar mums, mēs runājam par dabu” skolēni pētīs informāciju par Latvijā un pasaulē nozīmīgām dabas vērtībām, norisēm, ekoloģiju, klimata pārmaiņām, cilvēka vietu dabā un ietekmi uz to. Skolēni padziļinās izpratni par valodas sintaktiskajiem līdzekļiem un interpunkcijas likumiem, pilnveidos prasmi lietot dažādas uzbūves teikumus un sintaktiskās konstrukcijas, pareizi likt pieturzīmes citu un paša veidotos tekstos.
4. tematā “Valoda laikā un telpā” skolēns atsauks atmiņā un padziļinās izpratni par leksikoloģijas jautājumiem, vārdu krājumu un tā mainīgumu, pievērsīs uzmanību frazeoloģismu lietojumam valodā, mūsdienu sarunvalodai.
Noslēdzot mācību gadu, skolēns izvērtēs paveikto, veicot uzdevumus tematā “Mācību gadā apgūtā izvērtējums”. Skolēnam tiek piedāvāti dažādi vingrinājumi arī darba lapās, kurus viņš var izvēlēties pēc nepieciešamības, apzinoties, kuras prasmes vēl pilnveidojamas. Mācību materiāla piedāvājums šajā tematā ļaus skolotājam diferencēt uzdevumus pēc skolēnu vajadzībām.
Grāmatas noslēgumā pievienotas tabulas un shēmas, lai skolēns varētu ērti atkārtot visos tematos, kā arī iepriekšējās klasēs apgūto.
Mācību grāmatā iekļauts ar apgūstamo tematu saistīts ilustratīvais materiāls. Unas Leitānes zīmējumi, Aigara Truhina un autoru fotogrāfijas, kā arī shēmas un tabulas rosina skolēnu domāt, pētīt un rast dažādu situāciju risinājumus, strukturēt informāciju, diskutēt un izteikt viedokli. Savukārt grāmatu vāku attēli pie izmantotajiem tekstiem būs kā interesi raisošs pamudinājums skolēniem kādu no grāmatām izlasīt pilnībā.
Sagatavošanā
Iveta Vīduša “Latviešu valoda 9. klasei. Programma. Kompetenču pieeja + papildsaturs” (atbilst mācību grāmatai Jolanta Babrāne. “Latviešu valoda 9. klasei. Kompetenču pieeja + papildsaturs”), kas veidota atbilstoši valsts pamatizglītības standartam (MK noteikumi Nr. 747).