Zvaigzne ABC jaunākās mācību grāmatas 2025. gada 1. pusgadā
Apgāds Zvaigzne ABC regulāri publicē aktuālajam izglītības standartam atbilstošu mācību literatūru, papildmateriālus un metodiskos ieteikumus. Visas Zvaigzne ABC mācību grāmatas tiek veidotas, ievērojot piecus galvenos principus: augsta satura kvalitāte, skolēncentrēta pieeja, vizuālo materiālu viegla uztveramība, teorijas un praktisko piemēru sabalansētība, aktuālo Eiropas mācību materiālu standartu ievērošana.
2025. gada 1. pusgadā ir izdoti šādi jauni mācību materiāli.
“Raibu raibā pasaule. 3. klase. Matemātika, 1. Mācību grāmata. Kompetenču pieeja”.
Autore Elita Laukalēja ir veidojusi mācību grāmatu, ņemot vērā sākumskolas skolēnu zināšanas, prasmes un spējas, apgūstamos teorijas jautājumus sasaistot ar praktiskiem piemēriem un uzdevumiem. Tādējādi skolēni uzreiz redz, kur praktiski ikdienas situācijās noder matemātika un stundās apgūtais, piemēram, nolasot temperatūras mērījumus. Mācību grāmatas beigās ir ievietotas atgādnes, kas ļauj skolēnam viegli atrast padomu kāda uzdevuma labākai izpratnei.
“Matemātika 8. klasei. 1. daļa. Mācību grāmata. Kompetenču pieeja + papildsaturs”.
Autore Silva Januma turpina jau 7. klases mācību grāmatā īstenotos principus: skolēniem piedāvāt daudzveidīgus uzdevumus teorijas nostiprināšanai, parādot, ka arī sarežģītāki matemātiskie jēdzieni ir lietojami ikdienas situācijās. Katrā nodaļā ir arī uzdevumi skolēnu pašpārbaudei, bet starppriekšmetu saikni īsteno uzdevumi angļu valodā, tādējādi skolēni apgūst matemātikas terminus šajā svešvalodā. Atgādinām, ka Silvas Janumas veidotā mācību grāmata “Matemātika 7. klasei” divās daļās 2024. gadā ieguva Eiropas labāko mācību materiālu konkursa (BELMA) sudraba godalgu, un autore saņēma Latvijas Republikas Izglītības un zinātnes ministrijas Atzinības rakstu.
Sagatavošanā: Silvas Janumas mācību grāmata “Matemātika 8. klasei. 2. daļa. Mācību grāmata. Kompetenču pieeja + papildsaturs”.
“Daudzveidīgi uzdevumi matemātikā 7. klasei. Kompetenču pieeja”.
Autore Vija Zeļģe šo vingrinājumu krājumu veidojusi, lai 7. klases skolēni varētu pilnvērtīgāk nostiprināt zināšanas par matemātikas mācību stundās apgūtajiem tematiem, turklāt krājumu papildina arī pētnieciskie uzdevumi, pārbaudes darbi vairākos variantos, kā arī vērtēšanas kritēriju tabulas. Krājuma beigās iekļauta atgādne teorijas labākai izpratnei.
“Raibu raibā pasaule. 1. klase. Dabaszinību burtnīca. Kompetenču pieeja”.
Autori Raimonds Arājs un Agrita Miesniece ir veidojuši darba burtnīcu atbilstoši jau iepriekš IZM apstiprinātajai mācību grāmatai “Raibu raibā pasaule. 1. klase. Dabaszinības. Mācību grāmata. Kompetenču pieeja”. Šīs burtnīcas galvenais mērķis ir skolēniem saistošā veidā un ar daudzveidīgu praktisko uzdevumu palīdzību apgūt sākotnējās pētnieciskās prasmes, novērojumus un sadarbību.
“Dabaszinības 5. klasei. Mācību grāmata. Kompetenču pieeja + papildsaturs”.
Autores Gunta Šustere, Maruta Kusiņa un Ingrīda Kreicberga mērķtiecīgi īstenojušas 4. klases dabaszinību mācību grāmatā ieviestos principus: skolēniem viegli uztveramā veidā izklāstīti mācību satura teorētiskie jautājumi, kuri mudina skolēnus aktīvi iesaistīties pieņēmumu un spriedumu formulēšanā, balstoties arī uz savu ikdienas pieredzi un zināšanām. Mācību grāmatā ir iekļauti vizuālie un digitālie papildmateriāli, kas veicina daudzpusīgu mācīšanos un zināšanu sekmīgu nostiprināšanu.
“Ģeogrāfija vidusskolai. Pamatkurss. 1. daļa. Mācību grāmata. Kompetenču pieeja + papildsaturs”.
Autores Zaiga Tenisone un Dace Markota ģeogrāfijas optimālā līmeņa mācību grāmatā aplūko tematu “Zemes sistēmu un cilvēka mijiedarbība”, piedāvājot analizēt daudzveidīgus teorijai atbilstošus jautājumu avotus, kas veicina jauniešu kritiskās domāšanas attīstīšanu un arī problēmu risināšanas prasmes. Skolēni tiek mudināti izmantot dažādus uzziņas avotus, tostarp arī digitālos resursus, meklēt datus, tos apkopot un veikt secinājumus. Mācību grāmatu papildina bagātīgi vizuālie materiāli, kartes, shēmas, diagrammas.
Autors Valdis Klišāns arī vidusskolas vēstures optimālā līmeņa mācību grāmatas 3. tematā turpina iepriekšējās grāmatās īstenotos principus: teorijas izklāstu papildina plaši, daudzpusīgi avoti, kā arī jautājumi un uzdevumi, kuri veicina skolēnu patstāvīgu darbošanos, kritiskās domāšanas, analītiskuma attīstīšanu un spriedumu pieņemšanu. Jauniešiem ir iespēja pārbaudīt apgūtās zināšanas katra temata beigās ar digitālo uzdevumu palīdzību.
Sagatavošanā: Valda Klišāna mācību grāmata “Vēsture vidusskolai I. Latvijas valstiskums starp totalitārismu un demokrātiju, 4. temats. Kompetenču pieeja + papildsaturs”.
Autores Anita Vanaga, Inta Urbanoviča, Raita Šūpola, Sandra Sprudzāne mācību grāmatu veidojušas tā, lai mudinātu jauniešus apzināties latviešu valodas būtisko nozīmi nācijas identitātes veidošanās sakarā, kā arī, lai skolēni izprastu valodas jautājumu daudzpusību. Īpaši jāizceļ temata “Mediji, valoda un ietekme” nozīmīgums, kas atgādina par informācijpratības lielo lomu mūsdienu sabiedrībā. Mācību grāmatu papildina bagātīgs digitālais papildsaturs: darba lapas, pielikumi un ārējie resursi.
Drīzumā (līdz 2025. gada augusta beigām) tiks izdoti šādi mācību materiāli.
“Latviešu valoda 9. klasei. Mācību grāmata. Kompetenču pieeja + papildsaturs”.
Autore Jolanta Babrāne turpina 4.–8. klašu latviešu valodas mācību grāmatās īstenotos principus, noslēdzot pamatizglītības posmā paredzēto valodas tematu apguvi. Latviešu valodas praktiskie teorijas jautājumi šajā mācību grāmatā tiek aplūkoti arī ar citu zinātņu sasaisti (piemēram, ekoloģiju, klimata pārmaiņām), tādējādi leksikoloģijas, sintakses, interpunkcijas jautājumi gūst praktisku pielietojumu. Mācību grāmatu papildina daudzveidīgi teksti lasīšanai, bet tās beigās ir shēmas un tabulas ar apkopojumu par pamatskolā apgūto. Mācību grāmatai ir digitālais papildsaturs: darba lapas, pielikumi un arī ārējie resursi.
“Mūzika 1. klasei. Mācību grāmata. Kompetenču pieeja + papildsaturs” un “Mūzika 1. klasei. Darba burtnīca. Kompetenču pieeja + papildsaturs”.
Autores Ilze Žilde, Žanete Jansone un Andra Fenhane izveidojušas mācību grāmatu, kurā soli pa solim skolēni sāk apgūt mūzikas teorētiskos jautājumus ar daudzveidīgiem praktiskiem uzdevumiem, kas iekļauti arī darba burtnīcā (ir IZM apstiprinājums). Abiem mācību materiāliem ir tēmai atbilstošs digitālais papildsaturs – audioieraksti un nošu videoieraksti –, kas noderēs ne tikai mācību stundā, bet ļaus arī skolēnu vecākiem iesaistīties mācību procesā.
“Mūzika 8. klasei. Mācību grāmata. Kompetenču pieeja + papildsaturs”.
Autori Agnese Fjodorova, Reinis Maurītis un Irēna Nelsone turpina 7. klases mūzikas mācību grāmatā ievērotos pamatprincipus: cieša teorijas un praktisko uzdevumu sasaiste, kas nodrošina zināšanu nostiprināšanu. Skolēni tiek mudināti izmantot daudzveidīgas sadarbības prasmes, kā arī pilnveidot savas digitālās prasmes, izmantojot piedāvātos ārējos resursus vai meklējot tos pēc noteiktiem kritērijiem. Šo autoru sarakstītā mācību grāmata “Mūzika 7. klasei” bija iekļauta Eiropas labāko mācību materiālu (BELMA) konkursa finālistu sarakstā. Mācību grāmatu “Mūzika 8. klasei” ir plānots izdot 2025. gada beigās.
“Inženierzinības 7. klasei. Mācību grāmata. Kompetenču pieeja + papildsaturs” un “Inženierzinības 7. klasei. Darba burtnīca. Kompetenču pieeja + papildsaturs”.
Autors Jānis Čilipāns par 7. klases inženierzinību mācību materiālu komplektu 2024. gadā ieguva 1. vietu Apgāda Zvaigzne ABC izsludinātajā pedagogu darbu konkursā “Izglītība Latvijas nākotnei”. Mācību grāmata veidota, uzskatāmi parādot teorētisko jautājumu sasaisti ar ikdienas dzīvē redzamiem praktiskiem piemēriem. Skolēni tiek mudināti veikt praktiskos darbus, kā arī sadarboties un eksperimentēt, lai iegūtu secinājumus. Mācību komplektu papildina digitālais papildsaturs, tostarp arī videomateriāli, kuros praktiski demonstrēti teorētiskie jautājumi.
“Matemātika 5. klasei. 1. daļa. Mācību grāmata. Kompetenču pieeja + papildsaturs”.
Autori Aira Kumerdanka un Jānis Mencis (jun.) turpina 4. klases mācību grāmatā īstenotās struktūras pēctecību, piedāvājot teorijas un daudzveidīgu praktisko uzdevumu sabalansētību. Skolēni tiek mudināti lietot zināšanas reālās ikdienas situācijās (piemēram, darbā ar mērogu un karti), kā arī izmantot digitālo papildsaturu. Šo autoru sarakstītā mācību grāmata “Matemātika 4. klasei” (divās daļās) bija iekļauta Eiropas labāko mācību materiālu (BELMA) konkursa finālistu sarakstā 2023. gadā.
Visi Zvaigzne ABC publicētie mācību materiāli, metodiskie līdzekļi un darba burtnīcas ir pieejami izmantošanai tiešsaistē platformā Māconis. Tās izglītības iestādes, kurām ir aktīvs platformas Māconis abonements, tā darbības laikā saņem piekļuvi arī jaunajiem izdevumiem, jo tie tiek pievienoti materiālu klāstam gan abonēšanas modelī “Visai skolai”, gan modelī “Izglītības posmam” attiecīgā izglītības posma pakā.
Aicinām sekot līdzi aktuālajai informācijai Zvaigzne ABC mājaslapā par jaunajiem un topošajiem mācību materiāliem, kā arī semināriem! Informāciju par interesējošo izdevumu var iegūt, rakstot arī uz attiecīgās jomas redakcijas e-pastu (lūdzam skatīt šeit).